Novi Sad dobija 8 novih punjača za EV
Za grad Novi Sad koji sa prigradskim naseljima ima oko 370 000 stanovnika, postavljanje osam punjača za EV trebalo bi da bude velika vest. Do danas Novi Sad je posedovao šest javno dostupnih punjača koji nude punjenje bez ograničenja (bez onih dostupnih samo gostima hotela i sl.)“. Ovih šest punjača nude nekih 15 priključaka koji hipotetički mogu da se koriste istovremeno.
Dakle, u Novom Sadu imamo 1,6 punjača na 100 000 stanovnika. Ako se uporedimo sa nekim razvijenim gradovima Evrope kao što su Berlin, Hamburg, Amsterdam… Koji imaju u proseku 60 do 80 punjača na 100 000 stanovnika, možemo da sagledamo realniju sliku o tome u kolikom smo zastoju za njima. Potrebno je da nam se broj punjača poveća za 30-40 puta da bismo se približili ovim gradovima. Obzirom da se planira proizvodnja Grande Pande u Kragujevcu i da se govori o subvencionisanju prodaje tih vozila, valjalo bi da se na vreme krene sa proširenjem infrastrukture za punjenje EV.
S tim u vezi ovih dana proširila se vest da se otvara javna garaža Banovina sa 167 parking mesta dostupnih 24h, koja takođe omogućava parkiranje odnosno punjenje za 8 električnih vozila istovremeno. Obzirom da smo u Novom Sadu imali oko 15 priključaka za punjenje, dodavanje, ovih 8 bi trebalo sve da nas obraduje. Ali na žalost to verovatno neće biti neka velika radost.
Radi se o osam AC priključaka maksimalne snage 22kW. Poznavaoci EV znaju da 95% električnih vozila sa AC punjača ne mogu da povuku više od 11kW. Čak i 22kW je snaga punjača koja se računa u kućne spore punjače. Za savremena električna vozila čak i 50kW je spor punjač ako pričamo o javnom punjanju, ne o punjenju kod kuće. Prosečna veličina baterije novijih EV je oko 75kWh, ako biste je punili od 10 do 80%, to znači da bi trebalo da joj se dopuni oko 52kW. Za punjenje ovih 52Kw na ovom punjaču potrebno je da vozilo bude povezano na punjač oko 5h. A to je zaista predugo čekanje da bi iko takav punjač smatrao korisnim.
Tu je i drugi ružni deo ove novosti. Raspitao sam se kod operatera u garaži za cenu i uslove punjenja. Korisnik punjača plaća i parkiranje i punjenje istovremeno. Parkiranje se plaća 50 dinara po započetom satu. Dok se punjenje naplaćuje 60 dinara po kilovatu. Iz primera iznad možemo da zaključimo da bi ja za punjenje Tesla Model 3 od 10 do 80% morao na punjaču da provedem 5h, što je 250 dinara za parkiranje i da platim punjenje 52*60 dinara, što je 3120 dinara. Odnosno, ukupno 3370 dinara. Tesla model 3 troši u proseku 17.5kWh/100km, što će reći da sa ovim punjenjem mogu da pređem oko 300km. Odnosno da mi je cena vožnje 100km jednaka približno 1200 dinara ili oko 6 litara goriva. To je zaista previše skupo. Poređenja radi, punjenje na punjaču snage 250kW u EU košta od 0,4 do 0,6€ po kW i naravno punjenje traje 15-20 minuta. Zašto bi neko platio 0,5€ u Novom Sadu i čekao 5 sati da se vozilo napuni?
Zaključak je da je lepo što imamo 8 novih priključaka ali nam oni ničemu neće služiti iz dva bitna razluga. Punjači su prespori i preskupi i za današnje uslove. A za 5 godina će biti korisni kao poštine Halo Halo govornice. Projektanti ovakvih objakata bi ipak trebalo da budu malo više upućeni u materiju kako se ne bi dešavale ovakve greške. Izgradnja nečega što je u samom puštanju u rad beskorisno i prevaziđeno a treba da bude u upotrebi 5-10 godina je zaista pogrešna investicija. Nedavno sam bio u Banjaluci u podzemnom parkingu tržnog centra postoji 6 ovakvih punjača koji su potpuno besplatni i pored njih još dva priključka od 60kW koji su takođe besplatni. Takođe se ni parking ne naplaćuje. Pa ako jedan tržni centar u Bosni i Hercegovini koja nije bogata EU država, može ovako nešto da priušti svojim sugrađanima, mogao je i Novi Sad da bude malo velikodušniji.
Ali ipak nešto se dešava i treba tome da se radujemo. Ima još uvek puno gradova u Srbiji koji nemaju ni jedan punjač za EV. Takvi su recimo Zrenjanin, Kikinda, Majdanpek, Negotin, Kraljevo… Mi eto možemo bar da se pohvalimo da nam raste broj punjača, sad nema veze što su neki upotrebljivi samo u slučaju nužde.
P.S.
Punjenje danas 08.09.2024. nije bilo moguće zbog softverske greške na punjačima. Operateri kažu da će od sutra sve biti funkcionalo
Pa dobro, s obzirom na njihov broj u NS, kako kaže poslovica, kada nema kiše dobar je i grad 🙂 jbg.
Meni bi ovo odgovaralo kad bi uvek moglo da se puni. Stanujem blizu Banovine pa bih ostavio auto i otišao kući. E sad za cenu … recimo drugar u Norveskoj puni isto tako, imaju gomilu tih komunalnih punjača i plaća 0,3 e po kwh. Isto AC punjači. On kao i većina drugih po gradovima živi u zgradi.
Tamo je skuplja redovna struja za kuću i mnogo su veće plate pa ne znam zašto je kod nas ovako.
Razmisljam da li je bolje ni nemati te jadne punjace od „22 kw“ ili ih nemati nikakve kao u ovom „Jadnom“ zRENJANINU.
Da, tužno je što mnogo gradova u Srbiji nema ni jedan jedini punjač. A da stvar bude gora, samo par model može da povuče 22kW na AC. Za veliku većinu EV to je zapravo 11kW punjač
Stvarno je neverovarno da u Zrenjaninu nema punjača. Nije baš toliko mali grad da bi sebi dopustio tako nešto.
Ne znam da li je tačno, ali načuo sam da bi u skorije vreme trebalo u TC BIG da bude punjač?