Srbija beleži rast prodaje EV
![](https://evfix.rs/wp-content/uploads/2024/01/Tesla-Model-Y-1024-1.jpg)
U 2023. u Srbiji prodat je 331 električni automobil što je značajan rast u odnosu na godinu dana ranije kada je prodato 170 električnih vozila. Iako ove brojke deluju smešno kada ih uporedimo sa zemljama EU, drago nam je da je rast prodaje ipak značajan. Srpska asocijacija uvozika koja je inače i objavila ove statističke informacije, tvrdi da je udeo EV u ovom trenutku u Srbiji tek negde 1,5%. To je zaista malo ali kao što rekosmo primetan je trenda rasta prodaje. Ovo se da primetiti i kada se radi o polovnim automobilima. Kada sam hteo da kupim EV, čitao sam dosta tekstova na internetu u vezi EV, i tom prilikom sam naišao na tekst iz 2019. godine u kojem se konstatuje da na sajtu polovni automobili ima samo jedan oglas za prodaju EV. Sada je broj ponuđenih EV negde oko 400. Da interesovanja među kupcima nema, ne bi se uvozio toliki broj polovnh EV. I istini za volju u Novom Sadu više nije nikakvo iznenađenje videti EV kao što je to bilo ranije. Verovatno je slična situacija i u drugim većim gradovima.
EV najprodavanije vozilo u EU
Ova vest je nešto što će svkako biti od istorijskog značaja i što govori u prilog prognozama rasta prodaje EV i pada prodaje ICE, o čemu smo pisali. Po prvi put najprodavaniji automobil u EU je električni automobil – Tesla model Y. Prošle 2023. Tesla je u EU prodala 254.822 primerka modela Y.
Na drugom mestu po broju prodatih je Dacia Sandero sa 235.893 primeraka, zatim VW T-rock“ 206.438 primerak i.t.d.
Sjajna vest za Teslu kojoj sledi teška godina. Naime u fotofinišu 2023. godine Tesla je uspela da zadrži prvo mesto u svetu sa prodatih 1.81 milion vozila ali kineski BYD im je za petama i u punom gasu ulazi u ovu 2024. Sve su prilike da Tesla neće ostati na prvom mestu i ove 2024. godine.
Bez subvencija prodaja EV opada
Ova činjenica može da se odrazi i na naše tržište i nadamo se da će se nešto promeniti povodom toga. Obzirom da je za ovu godinu budžetom opredeljeno gotovo upola manje sredstava za subvencionisanje nabavke vozila sa ekološkim karakteristikama, nego prethodne godine.
Zbog sličnih odluka vlade u Norveškoj koja godinama prednjači u EU kada je reč o broju novoregistrovanih EV, prošle 2023. godine beleži pad prodaje EV za 24,4%. Slična situacija je i u ostalim zemljama gde su subvencije umanjene.
Broj prodatih EV veći od prodatih dizela
![Izvor: ACEA](https://evfix.rs/wp-content/uploads/2024/01/PC_Full-year_2023m-1.jpg)
Prema podacima ACEA potpuno električnih vozila prodato je 14,6% što je više od 13,6% koliko je prodato dizela. Najprodavaniji su benzinski motori sa udelom od 35,3 procenta i za njima hibridi sa 25,8% .
Ako saberemo BEV i HEV dolazimo do udela od 40,4% u odnosu na ICE kojih je 48,9% ali nismo uzeli u obzir plug-in hibride kojih je 7.7%. Čak i sa njima većinu u „parlamentu“ vozila EU još uvek drže ICE ali sa sve većim izgledima da se ostvari prognoza koja kaže da će broj prodatih EV preći broj prodatih ICE negde između 2025. i 2027. godine. Ostaje da vidimo kako se stvari razvijaju.