Uskoro još 16 stanica za punjanje EV
Ono o čemu smo pisali pre četiri meseca polako se realizuje. JP Putevi Srbije potpisalo je ugovor sa kompanijama Iteh korp i Etkom Bgd o finansiranju izgradnje 16 takozvanih zelenih oaza na auto-putevima Srbije. Prema nekim procenama ovo bi trebalo da se realizuje najkasnije do kraja ove 2024. godine. Kada Srbija dobije ove nove zelene oaze, slika mreže punjača za EV u srbiji biće zaista bolja nego u većini država u okruženju.
U ovom trenutku Srbija na putevima prvog A reda ima samo 8 punjača za EV. Tako da sa ovih 16, situacija bi se znatno poboljšala. I ako se sve realizuje kako je predviđeno ovim ugovorom, punjenje EV na autoputevima Srbije biće krajnje jednostavno i brzo.
Šta je zelena oaza?
Zelena oaza je naziv koji su idejni tvorci osmislili za odmorišta na auto-putevima Srbije, na kojima će biti izgrađene stanice za punjenje EV. Dakle, ne radi se o postavljanju jednog punjača, već o izgradnji jednog objekta na kojem će biti raznovrsnog sadržaja.
Svaka od ovih zelenih stanica imaće toalet, restoran ili prodavnicu, dečije igralište i slične sadržaje. Namera je da vlasnici EV i njihovi saputnici na ovim zelenim oazama mogu kvalitetno pa potroše vreme dok se njihova vozila pune.
Obaveza finansijera iz ovog ugovora je da na zelenoj oazi postavi najmanje pet elektro-punjača snage najmanje 150kW sa minimalno dva priključka za istovremeno punjenje. Ovo zvuči suviše dobro da bude istinito, ali tako piše u ugovoru. Ukoliko se sve realizuje po planu, na „zelenim oazama“ istovremeno će moći da se puni veliki broj vozila. A samo zaustavljanje će biti prijatno jer će putnici moći da se osveže, nešto pojedu, popiju kafu… Zaista lepo osmišljeno.
Predviđene lokacije za zelene oaze
Autoput A1 (E-75)
Smer: Beograd > Subotica
– Odmorište Lovćenac
– Odmorište Bikovo
Smer: Subotica > Beograd
– Bivša naplatna stanica Sirig
– Odmorište Kovilj
Smer: Beograd > Niš
– Odmorište Šepšin
– Odmorište Bobovište
Smer: Niš > Beograd
– Odmorište Markovac
– Odmorište Šepšin
Smer:Niš > Preševo
– Odmorište Prevalac
Smer: Preševo > Niš
– Odmorište Čokot
Autoput A3 (E-70)
Smer Beograd > Šid
– Odmorište Buđanovci
Smer: Šid > Beograd
– Odmorište Martinci
Autoput A2 (E-763) Miloš Veliki
Smer: Beograd > Čačak
– Odmorište Takovo
Smer: Čačak > Beograd
– Odmorište Takovo
Autoput A4 (E-80)
Smer: Niš > Dimitrovgrad
– Odmorište Svinjac
Smer: Dimitrovgrad > Niš
– Odmorište Svinjac
Prednosti i mane
Još uvek nema informacija o načinu naplate na ovim „zelenim oazama“. Nema informacija ni ko će biti provajder naplate, nadajmo se da će to biti ozbiljna platforma poput Orion E-mobility-ja.
Nema ni informacijama o načinu naplate. Da li će to biti ružna praksa da se naplaćuje vreme provedeno na punjaču a ne utrošeni kWh. Za sada ne znamo ništa o tome. Cene u okruženju i u EU na punjačima ove snage kreću se od 0,4 do 0,8 € po kWh. Dakle, oko 70-100 dinara. Pa ako vam EV troši 20kWh/100km (što je neki prosek pri vožnji 130km/h, računajte da je ta cena ekvivalentna potrošnji 5 do 10 litara goriva na 100km. Zvuči puno, ali treba imati u vidu da za ovako brzo punjenje nemate potrebu da se ne punionici zadržavate duže od 15-20 minuta. Pa vam vlasnici fosilaca ne mogu trljati na nos da se oni napune za 10 minuta a vama treba 2-3 sata. Takođe nemate potrebu da se isključujete sa autoputa pa je kao i za sve drugo na autoputu, cena malo viša. Treba imati u vidu da ste prvih 400-500km napunjenim kod kuće prešli sa cenom koja je oko 0,5llitara na 100km, pa vam prosek opet bude ispod 5 litara na 100km.