Zimovanje sa EV

Već sam se navikao na komentare poput: „Videću te kad dođe zima, kako ćeš onda da puniš“ i slične. I došao je taj period – zima. Ovo mi je druga zima s EV-om, ali prošle godine sam vozio mali gradski EV, dok se od Tesle ipak očekuje malo više. Nisam se nešto posebno plašio zime, a teši me i činjenica da je u Norveškoj ove godine čak 95% novih prodatih automobila bilo EV. Ako oni na dalekom severu uspevaju da pune i voze EV, sigurno mogu i ja na Balkanu.

Kako izgleda jedno duže putovanje na zimovanje s EV-om, pišem vam u ovom članku. Na početku bih istakao neke prednosti EV-a (barem Tesla kao EV ima te prednosti). Mogu da podesim da me svakog jutra čeka odleđen i zagrejan automobil. Preko aplikacije unapred određujem vreme i dane kada, recimo, idem na posao, i kabina će tada biti zagrejana. Nema struganja leda i rada u mestu pola sata. Mogu to isto da uradim i neplanirano, svega 5–6 minuta pre polaska.

U nekoliko navrata testirao sam potrošnju na autoputu pre ovog putovanja kako bih sagledao realna očekivanja. Primetio sam jedan fenomen koji može značajno uticati na domet, a to je prekondicioniranje baterije. Ovaj termin koristi se za optimizaciju baterije za brzo punjenje.

Tesla to vrši automatski kada se na navigaciji izabere destinacija Teslin superpunjač. Odnedavno je to moguće izvesti i sa drugim punjačima koji su registrovani na navigacionoj mapi. U zavisnosti od temperature i udaljenosti od punjača, Tesla će sam pokrenuti pripremu baterije. U letnjem periodu to se dešava uglavnom 40–60 km pre dolaska na punjač. Ovo zaista ubrzava punjenje – u mom slučaju zabeležio sam na startu neverovatnih 257 kW snage (deklarisano 250 kW). U praksi, prekondicionirana baterija se od 20% do 80% napuni za oko 20 minuta.

Međutim, ako je spoljašnja temperatura ispod nule, prekondicioniranje baterije može početi i 125 km pre punjača (ja nisam isprobao duže relacije). I to bi bilo korisno, da potrošnja u tom periodu ne poraste za više od 20%. Zašto se to događa? Napolju je -5 °C, baterija je smeštena u podu vozila, a ja vozim 130 km/h, što dodatno hladi bateriju. Istovremeno, želim da je zagrejem na 25–40 °C. S obzirom na to da baterija teži oko 500 kg, ona predstavlja veliku hladnu masu u podu i ne zagreva se lako. Zato potrošnja energije dramatično raste.

Dakle, ako su spoljašnje temperature veoma niske i želite da brzo napunite električno vozilo, prekondicioniranje baterije može značajno smanjiti domet u takvim uslovima.

Kada sam se već upoznao sa potrošnjom, isplanirao sam putovanje na zimovanje: Novi Sad – Bansko (Bugarska), oko 650 km. Nije posebno daleko, a ruta je relativno pokrivena Teslinim punjačima.

Plan putovanja:

  • Novi Sad → Beograd (Ava Shopping Mall) – 125 km, oko 1 h 30 min vožnje. Prva pauza i punjenje do 90%. Tesla Supercharger: 250 kW.
  • Beograd → Aleksinac – 200 km, oko 1 h 45 min vožnje. Druga pauza i punjenje do 90%. Tesla Supercharger: 120 kW.
  • Aleksinac → Sofija – 205 km, oko 2 h 30 min vožnje + prelazak granice. Treća pauza i punjenje do 90%. Fines: 300 kW.
  • Sofija → Bansko – 140 km, oko 2 h vožnje. Dolazak na destinaciju.

Plan je da na odredište stignemo sa tri pauze koje su mi odgovarajuće raspoređene. Putujem sa porodicom i malim detetom, kome ne odgovaraju maratonske vožnje od nekoliko sati. Takođe, ni ja ne volim da vozim duže od 2–3 sata bez pauze.

Namerno sam na ovoj ruti izbegao Tesla Supercharger u Sofiji, jer bih zbog njega morao da se isključim sa autoputa i verovatno da čekam. Taj punjač je često opterećen, budući da je besplatan, a u Sofiji ima mnogo Tesla vozila. Zato sam se odlučio za fantastični Fines na autoputu, za koji Tesla automatski aktivira prekondicioniranje baterije. Snaga mu je impresivnih 300 kW. Iako se punjenje plaća, ovaj punjač je bio odličan izbor.

Opisaću svako zaustavljanje posebno.

Ava Shopping Mall – odlično mesto za pauzu. Mi smo je iskoristili za doručak u McDonald’s-u. A ko nije gladan, tu je i dobra kafa Starbucks. Stanica ima osam punjača snage 250 kW, ali su podeljeni u parove. Ako se istovremeno pune četiri vozila, maksimalna snaga svakom biće 250 kW. Međutim, ako dođe peti automobil i stane u par sa tobom, snaga će se prepoloviti. Punjač je besplatan za sva Tesla vozila.

Aleksinac – dosta ružna stanica, kao napušteni veliki parking. U blizini su hotel Bosphorus i benzinska stanica kao i restoran Istanbul (može se doći peške). Međutim, sve deluje pusto i bez sadržaja koji bi pomogli da se skrati vreme. Taksisti iz ovog kraja otkrili su ovaj izvor struje i često voze Tesle koje ovde besplatno pune. S obzirom na to da postoje samo četiri priključka, velike su šanse da se skromnih 120 kW za auto-put deli sa nekim. To može da otegne punjenje i na sat vremena ako je baterija na oko 10%. Imao sam sreće da zateknem samo jednog taksistu, koji je brzo otišao. Brzo sam napunio do 90% i nastavio dalje.

LUKOIL B051 u blizini Sofije – benzinska stanica sa četiri Fines priključka od po 300 kW i još četiri drugog provajdera, ali nisam saznao koje su snage. Pored je KFC, što smo iskoristili za ručak. S obzirom na to da nisam dugo (20 km ispred) prekondicionirao bateriju, punjenje je bilo u rasponu od 185 kW do 40 kW, s prosekom od 70 kW, i trajalo je 40 minuta. Dopunu od 55 kWh platio sam 19 €. Koliko god ovo izgledalo kao duga pauza, nisam stigao ni da poručim i pojedem ručak, a već sam morao da pomerim auto jer se napunio. U svakom slučaju duža pauza je u tom trenutku baš dobrodošla.

Od ovog punjača do Banskog delom se ide auto-putem, a zatim regionalnim putem u planinu. Napomenuo bih da je ovaj pravac (auto-put) dosta dobar za put u Grčku. Ukinut je granični prelaz između Bugarske i Grčke, pa je Gradina jedini koji se prelazi do Soluna. U blizini same granice s Grčkom nalazi se još jedna stanica sa četiri snažna Fines punjača, što je mnogo bolja opcija nego kroz Severnu Makedoniju.

Uglavnom, u Bansko sam stigao sa 50% baterije, tako da nisam morao da razmišljam o punjenju narednih par dana. Samo mesto, iako prilično malo, na mapi ima 32 EV punjača. Gotovo svaki hotel nudi bar jedan punjač snage 11 ili 22 kW. U samom mestu postoji i Fines sa četiri punjača od po 120 kW, kao i nekoliko punjača provajdera ElDrive snage 50 kW. Dakle, u Banskom nema zime što se tiče EV-a. Zaista sam primetio veliki broj električnih vozila – mnogo više nego što sam očekivao u Bugarskoj.

Po snegu se Tesla iznenađujuće dobro ponaša. Dual motor sjajno raspoređuje snagu, i uz dobre gume nema problema pri vožnji po snegu. Čak i mami da se malo eksperimentiše sa gripom. Izvezao sam se na nekih 1.700 mnv i baš sam uživao u vožnji.

Inače, samo putovanje od Novog Sada do Banskog bilo mi je jedno od opuštenijih. Iako sam mislio da će eventualno biti nervoze oko dometa, sve je teklo lagano. Kad smo kod dometa, temperatura mi nikako nije išla u prilog, jer sam samo nakratko vozio u plusu. Sve ostalo bilo je od 0°C do -6°C.

Za povratak sam odlučio da napunim bateriju ispred hotela na 100%. Nisam morao da isključujem auto sa punjača tokom noći, pa sam ujutru daljinski zagrejao kabinu na 22°C, odledio stakla i seo u napunjen i zagrejan auto. Lep osećaj na -6°C, dok su sva ostala vozila prekrivena injem.

Obzirom na to da se uglavnom vozilo nizbrdo, potrošnja je bila dosta niska, pa sam odlučio da svratim na Fines Dragichevo, koji ima punjač od 150 kW i nalazi se odmah pored autoputa. Ko planira pauzu ili obrok, dobar izbor je i restoran Route 80, koji takođe ima dva priključka od po 150 kW. Ja sam se brzinski dopunio za 11 €, što mi je bilo dovoljno da stignem do Aleksinca. Time je moj ukupni trošak za punjenje dostigao 40 € za svih 1.300 km puta.

Da ne ponavljam, povratak je bio uz ista zaustavljanja – Aleksinc, pa Beograd, i to je to. Dakle, može se i na Balkanu putovati električnim vozilom, čak i zimi. Zaista nije ništa dramatičnije u odnosu na automobil sa SUS motorom. Naravno, bilo bi sjajno da ima više punjača, kako ne bih morao ni da razmišljam gde se koji nalazi. Međutim, treba imati u vidu da je u Srbiji registrovano tek nešto više od 2.000 EV-a, što je i dalje mali broj. Kada dostignemo Norvežane, biće i više punjača.

Trenutno možemo istaći prednost jeftine vožnje. Za ovo putovanje, da sam koristio dizelaša sa stotinak konjskih snaga, potrošio bih oko 90–100 litara goriva, što bi me koštalo 150–200 €. Ja sam, svojom voljom, potrošio 40 €. Da sam želeo, mogao sam i potpuno besplatno da odem i vratim se, ali bih morao malo duže da čekam na punjenje. Tako da zimovanje sa EV za sada ima prednost, iako zahteva nekoliko zaustavljanja više od SUS vozila.

Još jedan zaključak: bez obzira na to gde putujete – na jug i istok, gde je sve manje punjača, ili na sever i zapad, gde ih ima sve više – važno je prilagoditi strategiju punjenja.

Ako vam je prioritet da što brže stignete i da se što kraće zadržavate na punjaču, koristite prekondicioniranje. Time će domet biti značajno kraći, ali će samo punjenje biti brzo.

Ukoliko nemate taj problem, preporučuje se da prekondicionirate bateriju 40–50 km pre punjača. Punjenje će biti nešto sporije, ali će zato domet između dva punjača biti veći.

Naravno, kada putujete u zapadne zemlje, ovaj pristup je lakše primenljiv. Na istoku, gde je broj punjača ograničen, bez obzira na naše potrebe, moramo se prilagoditi dostupnim mogućnostima.

You may also like...

2 Responses

  1. Hvala za tekst, već sam bio posumljao da si odustao od sajta.

  2. Vanja Zavisin kaže:

    Ako uzmemo primer da neko ne vozi Teslu, ali da ima slicnu potrosnju, i da placa kao sto si ti na Fines punjacima, onda dodjemo do racunice od okvirno 1000 rsd na 100km, ili 13000 rsd za celo putovanje. Sto je opet mnogo manje nego donja granica koju si naveo za dizelasa (sa kojom se slazem).
    Mada bih voleo da si naveo koliko si tacno kw punio na svim punjacima. Onda bi moglo bolje da znamo koliko tacno energije treba za takav put, koji ukljucuje trosenje energije i na zagrevanje baterije i kola u mestu (i usput).
    Vozim BMW i3 Rex nekoliko meseci i dosao sam do zakljucka da EV sa dometom od 200km u najtezim uslovima bi bio zadovoljavajuci cak i za duza putovanja. A tvoja iskustva to i potvrdjuju. Naravno, uzimam u obzir da zena i ja nemamo decu, ali svakako volimo da stanemo na svaka 2-3 sata voznje.
    Sve u svemu, super je tekst i hvala sto delis informacije sa svima.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Enter Captcha Here : *

Reload Image