Zašto sam kupio polovan električni automobil?

Električni automobili su budućnost, ali da li su i sadašnjost? U ovom članku ću vam ispričati svoje iskustvo sa kupovinom i korišćenjem polovnog električnog automobila. Saznajte koje su prednosti i mane ovakvog izbora, kao i savete za pronalaženje i održavanje električnog vozila.

Prvi članak koji će biti objavljen na ovoj stranici je odgovor na ovo pitanje. Inače ovde ćemo pisati o EV(električna vozila), novostima iz oblasti električna mobilnosti i lično iskustvo korisnika EV. Obzirom da sam od nedavno vlasnik jednog potpuno eletričnog BMW-a i3. Namerno naglašavam potpuno električnog, zato što postoji izvedba sa takozvanim REX-om (Range exteneder), odnosno sa malim SUS motorom od 650ccm koji služi isključivo kao punjač za beteruju. Dakle ne pokreće pogonske točkove. Upotrebljivost ovog BMW-a, naročito u našoj zemlji gde je infrstruktura punjača na jako lošem nivou, je mnogo veća od potpuno električnog i3. Ali ja sam se odlučio za ovaj zato što se smisao prelaska na EV gubi ako se i dalje vozimo na fosilno gorivo.

Vratimo se naslovu. Ja već godinama pratim razvoj električnih vozila, naročito u Kini. Ali većina tih ekonomski prihvatljivih vozila nema evropske homologacije pa ih je nemoguće uvesti kod nas. Dok su sa druge strane evropski modeli veoma skupi. Moja želja je bila da kupim manji gradski auto popust Smarta Fortwo kog već posedujem ali EV i obzirom da su mi dnevene potrebe do 50km, isti noću punim jeftino a preko dana vozikam po gradu. Međutim ništa dostupno mom budžetu iz EU mi se ne dopada. Cenovno dostupan je električni Smart EQ ali bije ga loš glas o problematičnoj bateriji. Renault Zoe mi se ne dopada, Peugeot iOn isto. Ne samo po izgledu već i po performansama. Domet slab a ubrzanja kao u autiću za golf. Volkswagen e-Golf, takođe na lošem glasu… Moje kriterijume zadovoljavaju dva modela Fiat 500e i BMW i3. Međutim na obuci za servisera EV imali smo upravo BMW i3 i tu je već bilo jasno koji će biti prvi električni automobil koji ću kupiti. Obzirom da volim kada vozilo ima dobre prerformanse, i3 me je odmah kupio sa tim. Taj automobil samo izgleda kao čudan mali gradski autić. Ali zapravo nisko težište zbog baterije, aluminijumska šasija i putnički kavez od karbona čine ovaj automobil izuzetno brzim i upravljivim. Sve verzije BMW-a i3 osim i3s(sport) imaju motor od 125kW(170KS) i 250Nm dostupnih već od 0 obrtaja. Ima zadnji pogon, nazovi automatski menjač sa jednom brzinom za napred i zbog svega navedenog, neverovatno dobar odziv na dodavanje gasa. Svakome ko voli brze automobile i3 izmamiće osmeh na lice za samo 5 minuta vožnje.

Drugi razlog za kupovinu je ekonomična vožnja. Sada drugi porodični automobil, karavan 2.0TDI euro 6 sa 110kW(150KS) i 320Nm, na 18-inčnim točkovima sa gumama 245 i automatskim menjačem, koristili smo za sve potrebe u porodici. Izračunao sam da je 90% i više tih potreba za vožnjom zapravo gradska vožnja. Uzorak su mi poslednje dve godine. Da je dnevni prosek oko 50-60km. I ono što me je dotuklo je cena te vožnje.
60km x 365 dana u godini = 21 900km. Zapravo prethodne godine sam prešao oko 23 000km.
Kao prosečnu potrošnju sam računao 8,5 litara na 100km ali sa time sam sebe lažem. Čiste gradske vožnje onako kako svi u porodici vozimo taj auto, nikada nije ispod 9 litara. Ali da bi proračun bio bliži balkanskom verovanju o potrošnji 2.0TDI-a, uzećemo da je 8,5 litara u gradu na 100km. I to izgleda ovako:

8,5 x 23000 / 100 = 1955 litara dizela godišnje.
1995 x 214 = 418170 dinara ili ok 3575€ godišnje.

Dakle za gradska vozikanja za koja mi nije potreban karavan, ni dizel… ni bilo koji benefit koji ima taj auto, ja trošim skoro 3500€ godišnje samo da bi sipao gorivo u njega. Probao sam to da uporedim sa EV. Obzirom da živim u manjoj zgradi i u prizemlju, punjenje na parkingu mi ne predstavlja probem. Takođe ja i supriga radimo u istoj vlastitoj firmi i porodični auto bude parkiran 5-6 sati u firmi. Dakle imam dva mesta na kojima mogu da punim EV po ceni plave tarife. Ako bi to bio ispred stana u toku noći na jeftinoj tarifi, cena bi bila 3,416 dinara po kWh-u a ako bi to bilo u firmi onda bi cena bila 13,664 dinara po kWh. Cene su aktuelne od 01.11.2023. godine. Dakle sa uključenim nedavnim poskupljenjem. Ajde da sad gore pomenute kilometre preračunamo na EV. Neki podaci na netu o potrošnji BMW-a i3 variraju između 13 i 18kWh na 100km. primerak koji sam dobio imao je prosek kod prethodnog vlasnika 13,1kWh. Ali hajde da uzmemo da je to nekih 16kWh na 100km. I hajde da izračunamo u najgorem scenariju sa skupom plavom tarifom:

16 x 23000 / 100 = 3680kWh godišnje.
3680 x 13,664 = 50288,32 dinara ili oko 430€ godišnje.

Dakle čak i u ovom neralnom scenariju, ušteda EV u odnosu na SUS motor bi mi bila

3575 - 430 = 3145€ godišnje.

Hajde sada da proverimo kako to izgleda ako ne budem lenj i svaki treći dan kada se vratim s’ posla uštekam punjač u auto i podesim punjenje da krene u 23:00, i ujutru spakujem kabel i ubacim u gepek.

16 x 23000 / 100 = 3680kWh godišnje.
3680 x 3,416 = 12572,48 dinara ili oko 107€ godišnje. 

Pa tako ako bi se „strašno“ pomučio da svakog 3 dana uveče uštekam punjač u auto, štedeo bih

3575 - 107 = 3468€ godišnje.

Ovo je sad trenutak kada vam vilica pada dole jer nikada niste razmišljali o tome koliko novca bacate na gorivo. A siguran sam da većina vozača godišnje prelazi 20-25 hiljada. Kako god računali ušteda je u proseku oko 3300€ na godišnjem nivou ili skoro 300€ mesečno.
Na ovo treba dodati i trošak skuplje registracije, zatim dva mala servisa obzirom da ih radim na 10 000km. Što je dodatnih oko 300€. EV nema mali servis. Ima servis na svake dve godine na kojem se manja filter kabine i kočiono ulje. Čak se i kočnice značajno manje troše zbog regenerativnog kočenja koje smanjuje potrebu za stikanjem kočnice na minimum. Kada se jednom naviknete, kočićete samo kod vanrednih situacija. U svim drugim zaustavljaćete se sa otpuštanjem pedale gasa. Takođe nema plivajući zamajac, dizne, turbo, EGR, DPF, AdBlue… i sve ostale stvari koje se uveliko kvare na fosilcima i koštaju jako puno novca. Znam, znam… Sad čekate da pitate da pitate „a šta ćeš kada ti crkne baterija?“ BMW za i3 daje garanciju od 8 godina da u slučaju kvara ili pada kapaciteta ispod 30% besplatno menja bateriju. Ovo je praksa i kod dosta novih vozila pa čak i kod kineskih. Dakle imam još dve godine da vozim bez sekiracije. A nakon toga ako mi se desi nešto što se kod konkretnog modela ne dešava ni u promilima, mogu da nabavim repariranu za oko 4 do 8 hiljada eura, u zavisnosti od kapaciteta 60Ah-120Ah, sa garancijom. Takođe mogu i sam da je repariram. Dostupne su ćelije za ovu bateriju i mogu pojedinačno da se zamene tako da popravka par ćelija uz demontažu i montažu ne bi smela da pređe cenu recimo popravke Adblu sistema na fosilcu. Svakako se oko ovoga ne potresam puno, jer prateći EV grupe na internetu, video sam mnogo vlasnika koji šeruju svoja iskustva sa 300-400 hiljada km u BMW-u i3 bez problema sa bateijom i sa degradacijom koja je minimalna.

Uzimajući sve gore navedeno sebi sam postavio pitanje, da li sam glup da bacam toliki novac kroz auspuh? Ako nastavim da naredne 3-4 godien vozim 2.0TDI po gradu, njegovu trenutnu cenu od 12-14 hiljada eura ću još jednom potrošiti kroz naftu i redovno održavanje. A ako vozim EV, on će za 3-4 godine toliko uštedeti koliko je i sam plaćen.
Moj plan je da 2.0TDI garažiram i vozim ga samo vikendom ukoliko planiram putovanje koje je duže od 200km i za godišnji odmor. Sve ostale dane plan je da vozim EV i da ga punim u toku noći. Ukoliko se moje projekcije o uštedi ostvare kroz dve tri godine bi zamenio EV za neki noviji tako da baterija i dalje bude u garanciji. Obzirom da se ovaj konkretno model proizvodio od 2013. do 2022. godine, mogu da vidim da će pad tržišne cene mog trenutnog EV biti oko 2-3 hiljade eura. Dakle veoma sličan kao i kod SUS vozila tog godišta. Pa ni sa tog aspekta nema razloga za brigu.
Što se tiče prvih utisaka u vožnji, u drugom tekstu opisaću BMW i3 u svakodnevnoj vožnji. A vama stojim na raspolaganju za sve nedoumice oko EV.

You may also like...

6 Responses

  1. Grom kaže:

    Odličan tekst. Svidja mi se način razmišljanja za odluku o kupovini EV.

    • EvAdmin kaže:

      Hvala. BMW i3 je sve povoljniji i povoljniji. Ja sam se u međuvremenu prebacio na Teslu ali imam u planu da BMW-a ponovo uzmem kao gradski auto. Definitivno je mnogo zgodniji za gradsku upotrebu od Tesle. A Tesla je za autoput i duža putovanja.

  2. Dejan kaže:

    Odlican clanak, puno korisnih informacija, svaka cast, sve pohvale… Ako moze kontakt neki za par dodatnih pitanja sta da gledam pri kupovini BMW I3. Jos jednom ako sam imao neke nedoumice za EV sad vise nemam…

  3. Goran Golić kaže:

    Mozemo li se cuti telefonski. Imam i3 vec 4 godine i odredjene probleme koje trenutno rjesavam.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Enter Captcha Here : *

Reload Image