Planiranje putovanja sa EV
Verovatno ste svi pročitali neki članak u kojem se ističe problematika punjanja EV. Neki su namerno osmišljeni da budu takvi ali ima i stvarnih problema oko punjenja. Jedno je sigurno, kada postanete vlasnik EV morate promeniti navike. EV u odnosu na SUS imaju imaju i prednosti i mane kada pričamo o punjenju baterije odnosno rezervoara. Mreža benzinskih stanica je višestruko bolja, punjenje je dosta kraće. Ali cena po kilometu je viša i SUS ne možete da ostavite da se napuni u toku noći tako što ćete ga prikopčati na neku česmu.
Sa druge strane ako imate kuću ili vlastitu garažu, EV može da se puni kada ga ne vozite. Najčeće je to u toku noći, gde na jeftinoj tarifi sebi obezbeđujete dodatne kilometre veoma povoljno. Ali kad krenete na neko putovanje, ne možete tek tako kao muva bez glave da se vozite. Ovo je naročito izražen problem na Balkanu gde punjača ima malo a i ti što postoje često ne rade ili su zauzeti.
![ABRP - planer rute](https://evfix.rs/wp-content/uploads/2024/05/abrp11.jpg)
Pametno planiranje
Kao prvo treba da upoznate svoje EV u svim uslovima vožnje. Treba da imate realnu predstavu o tome koliko može da pređe u kojim uslovima. Ako to ne znate i oslanjate se na marketinška obećanja prodavca, bojim se da ćete se brzo naći u problemu. Za početak ignorišite informaciju o preostalim kilometrima, prebacite se u procentualni prikaz i to će vam biti najjednostavnije.
Ne planirajte putovanje tako da punite EV kad se baterija isprazni gotovo skroz. Trudite se da taj ostatak bude 20% a u najgorem slučaju 10%. To će vam obezbediti određenu rezervu ako nešto krene po zlu.
Planirajte više alternativnih punjenja a ne samo jedno. Ako taj punjač koji vam najviše odgovara bude neispravan ili zauzet imaćete problem. Dakle, ako ćete do planiranog punjača stići sa 10-20% baterije, proverite da li sa toliko procenata stižete do sledećag. Ako ne stižete, proverite da li postoji neki punjač ranije. Bolje je da planirate dva zaustavljanja i punjenja po deset minuta, nego jedno od dvadeset.
Praktičan primer
Ovo je jedno kratko putovanje na koje sa Tesla Model 3 mogu da krenem i bez nešto mnogo mudrovanja. Ali u daljem tekstu ćete videti da ipak ima nepredvidivih dešavanja. Ukupna dužina puta do destinacije i nazad je 452km a plan je da se na lokalno vozikanje na destinaciji potroši još 50-100km. Dakle oko 500-550km ukupno. Tesla Model 3 kada se napuni do 100% baterije obećava nekih 470km. Bar je tako kod mene na vozilu koje ima nešto malo preko 100kkm. Ali kao što sam napisao ja se na ove brojeve ne oslanjam. Verujem da negde ugrubo mogu da pređem 400km a sve preko toga je bonus.
Na put krećem iz Novog Sada sa 97% baterije, auto putem do Subotice gde svraćam u obližnje selo da pokupim ćerkicu kod babe. I odatle nastavljam preko Sombora do graničnog prelaza Bezdan-Batina. Zatim, preko Kneževih Vinograda do Belog Manastira pa na granični prelaz Beremend. Odatle do mesta Sikloš u Mađarskoj i do destinacije Harkanj u kojoj planiramo da provedemo par dana.
Povratak je nešto kraćom rutom. Vozim direktno na granični prelaz Donji Miholjac, odatle Valpovo, Osijek, Vukovar, Ilok i na granični prelaz Ilok-Bačka Palanka i nazad u Novi Sad.
Sve u svemu putovanje je kratko ali nije kroz velike gradove i nije auto-putevima, što znači da su punjači sporiji, da nema Tesla punjača i da put može lako da se zakomplikuje. Auto-put Novi Sad – Subotica nema ni jedan punjač na tom pravcu inače bi to možda bilo baž zgodno da se negde oko isključenja dopuni utrošeno na auto-putu.
Prvo punjanje
Dolazak na prvu stanicu za punjanje uključuje dosta vožnje auto-putem i dosta dobrim putem do Sombora. Što znači uglavnom brza vožnja i veća potrošnja. Prvo zaustavljanje predvideo sam u Somboru nakon 180km puta. Prema Teslinoj proceni ali po ruti koju sam planirao na ABRP aplikaciji, na punjač u Somboru treba da stignem sa 49% a stigao sam sa 48%. Teslina navigacija inače veoma dobro izračunava procenjeno stanje baterije pri dolasku na adresu. Ja nisam uspeo da napravim više od 4% odstupanja. A i to je bilo sa vožnjom od 130km/h pri veoma niskoj temperaturi.
Dakle u Sobmoru na Charge&Go punjaču planiram da dopunim bateriju 10 minuta. Inače predvideo sam 4 zaustavljanja zarad punjanja:Sombor, Kneževi Vinogradi u odlasku i Donji Miholjac u povratku kao i Osijek. U slučaju da zatreba i Harkanj (destinacija) ima jedan punjač. Zašto toliko zaustavljanja zarad punjenjenja ako mi jako malo fali od onog što Tesla omogućava? Zato što ne želim da rizikujem zbog 10-20€ troška. Ako punjač u Somboru ne bude radio, neću se nervirati. Imam pola baterije, dakle još 200km. Na samo 40km odatle su Kneževi Vinogradi. Ako i tu nema sreće, na još 50km u Harkanju ću za 3 dana valjda uspeti da napunim. Čak i da to ne uspe, ipak mogu da krenem nazad i da negde u Hrvatskoj napunim bateriju. Dakle, obezbeđujem sebi više alternativa za punjanje iako mi nisu neophodne.
![](https://evfix.rs/wp-content/uploads/2024/05/sombor11.jpg)
Cene u Srbiji
Kao što sam napisao, plan je bio da u Somboru punim 10 minuta i isto toliko u Kneževim Vinogradima kako bi dve stvari obezbedio. Prvo, želim da uporedim naše punjenje na brzom punjaču od 120kW navodnih sa punjenjem u Hrvatskoj na punjaču od samo 50kw. S tim da se kod nas naplaćuje po minuti zadržavanja na punjaču a u Hrvatskoj i ostalim normalnim državama, po utrošenim kWh. Drugo, želim da na destinaciju stignem sa najmanje 50% baterije tako da mogu opušteno da se vozam unaokolo i da se uputim nazad bez da moram više da dopunjavam bateriju, ako splet okolnosti bude takav.
![](https://evfix.rs/wp-content/uploads/2024/05/sombor27.jpg)
Međutim na punjaču u Somboru su moje dve dame odlučile da posete tržni centar pa sam punjanje produžio na 15 minuta i onda ih pozvao da krenemo kako ne bi svu uštedu EV spiskale na ženske gluposti. Od obećanih 120kW na punjaču Charge&Go nema ni govora. Vreme je bilo lepo, baterija mi je bila polu-prazna i nije pokretala prekondicioniranje. Tako da sam imao sve uslove za punu snagu. Međutim punjač je u jednom trenutku dobacio do 78kW a uglavnom se držao na 75kW. Za 15 minuta, dopunio sam 18,9kWh(prosek 75,6kW). Iako sam punjenje zaustavio na 14:55 sekundi, naplaćeno mi je 16 minuta po ceni od 89 dinara. Ukupno 1424 dinara. Dakle cena po kWh je 75.34 dinara(0,64€/kWh). Ovo je gotovo najviša cena u Evropi. Cene se na brzim punjačim (stvarno brzim 150-350kw) kreću od 0.3 do 0.69(u Italiji). Ali neki prosek u EU je 0.4€/kWh)
Cene u Hrvatskoj
![](https://evfix.rs/wp-content/uploads/2024/05/kv11.jpg)
Iako imam baterije više od plana, odlučujem da ipak isprobam punjač u Kneževim Vinogradima kako bih znao za sledeća putvovanja da li se na njega mogu osloniti. Punjač izgleda zapušteno, sa konektorima u paučini kao da ga niko ne koristi. Jednu parking poziciju zauzeo je lokalni fosilac, a sa druge sam jedva nekako uspeo da povežem kabel. Iako izgleda zapušten, punjač radi. Uz ELEN aplikaciju pokrećem punjenje uobičajenom procedurom. Treba znati samo dve bitne informacije kad je ELEN aplikacija u pitanju. Najbrži punjači ovog provajdera su od 50kW. Da biste započeli punjenje na nekom od njih, ELEN će rezervisati sa vaše kartice 53€. Druga stavka je, prvo na aplikaciji pokrenite punjanje a tek onda povežite punjač na vozilo. Čisto da zbog redosleda radnji ne dođete u situaciju da vam skine više puta rezervaciju i zaduži karticu sa više stotina eura. Novac će vam svakako biti vraćen ali ne odmah! Nekada bude i 2-3 dana.
![](https://evfix.rs/wp-content/uploads/2024/05/paucina1.jpg)
Odlučio sam da punjenje traje isto kao u Somboru, dakle 15 minuta. Ovaj put je već postojao rizik da bateriju napunim do 80 ili više procenata i da dođe do usporenja punjanja od strane samog EV. Ali stigao sam taman do 77%. Za 15 minuta napunio sam 12,3kW i to platio kada se pretvori u dinare 570 dinara. Kada to preračunamo, dolazimo do cene od 0,35€/kWh. Dakle, bezmalo duplo povoljnije nego kod našeg domaćeg provajdera kojeg je cenjani Mladen Alvirović nahvalio u prethodnoj emisiji SAT-a. Prosečna snaga punjanja bila je gotovo tačno 50kW. Što će reći nema prevare kao kod domaćeg provajdera. Obećavaju 120kW, pune sa 75kW a naplaćuju više nego što je punjenje zaista trajalo. Sve to dovodi do toga da se vožnja EV u Srbiji ne bi isplatila kada bi svi bili korektni sa naplatom kao Charge&Go ali sreća nisu jedini.
Dolazak na destinaciju
Stigao sam na destinaciju sa 70% baterije što mi je eliminisalo bilo kakav strah od toga da neću imati dometa. Svakog dana smo se vozikali do okolnih mesta sa raznim znamenitostima bez potrebe da koristimo lokalni punjač. ali kad sam ga već pomenuo, on je svo vreme bio u kvaru. Što je pokazivala njihova aplikacija. Ponovo se vraćam na ideju sa početka članka. Ne oslanjajte se samo na jedan punjač, uvek imajte više alternativa! Stanite gde god možete i dopunite 5-15 minuta čisto da imate za svaki slučaj. Da sam samo pogledao na mapu i konstatovao da na destinaciji postoji punjač snage 60kW i oslonio se na njega, sa dolaskom bi se jako razočarao. Morao bih da ograničim sebi kretanje, da svakog dana proveravam da li radi… I na kraju da krenem nazad prepun nezadovoljstva. A zapravo sam bi bio kriv za takav razvoj događaja.
Stvari na destinaciji su bile dodatno povoljne iz raloga što nam je smeštaj omogućio punjenje u toku noći na običnoj monofaznoj utičnici u dvorištu. Time sam nadomestio sve potrošeno na lokalna vozikanja i na put nazad krenuo sa 83% baterije i odlučio da ne koristim punjače u Donjem Miholjcu ali ni u Osijeku. U međuvremenu se pokvario i taj u Donjem Miholjcu, što je još jedan pokazatelj da ne treba računati na samo jedan. Tesla je za ovu relaciju Harkanj – Novi Sad predvidela da potrošim 41% baterije. Potrošio sam 42%, vreme je bilo dosta nepovoljno. Svo vreme je pljuštala kiša, radili su farovi i brisači. A spoljašnja temperatura od 12-13°C je iziskivala da konstantno grejemo unutrašnjost vozila na 23°C, obzirom da smo bili u kratkim rukavima. Svakako na početnu tačku Novi Sad vraćam se sa 40% baterije, što govori da zapravo nisam morao nigde da platim punjenje. Ali nepunih dvadeset eura bi mi remetilo odmor!
Rezime
Putovanje od 550km koje bi nas sa fosilcom koji troši 7l/100km, koštalo (550/100)x7x205=7892,5 dinara(67,4€). Sa EV to nas je koštalo 1224+570=1794 dinara + punjenje kući i kod domaćina, hajde da preteram u svakom smislu i kažem 100kWh, to je 100×3,41= 341 dinar. Dakle sve ukupno =2135 dinara(18,2€).
Kao što sam napisao, ovo je moglo biti i znatno povoljnije ali i rizičnije. Zato ne treba biti stipsa i uvek birati samo najpovoljniji put, već nekad i platiti bez potrebe čisto da bi se obezbedila sigurnost za ostatak putovanja. Jer čak i tako na kraju sve izađe 3-4 puta povoljnije od fosilca i zato nema potrebe da se stipsari do maksimuma.
Ako sa EV planirate putovanje na zapad, punjača je jako puno i situacija je dosta povoljnija nego na Balkanu. Ali često može da se desi da su zauzeti. Dok kod nas često može da se desi da ne rade a da to nigde ne piše i da se sa tim suočite tak kad do punjača stignete. Na ovom kratkom putovanju, punjač u Somboru, Kneževim Vinogradima, Harkanju i Donjem Miholjcu imaju samo po jedan CCS priključak. Na takve punjače je jako rizično oslanjati se. I u praksi se pokazalo da dva nisu radila. Zato otpišite 30% baterije, 20% otpada na onih 80-100% što nema potrebe da silite i da čekate satima da se napuni. Ostalih 10% ostavite za rezervu do sledećeg punjača ako ciljani ne radi ili je zauzet. Kada to uradite činjanica je da vam se smanjio broj kilometara u računici. Meni konkretno to je 330km. Ali 330km je gotovo 3h vožnje auto-putem. Posle 3h vožnje ide mi se u WC, gladan sam, ukočio sam se, drema mi se… Pravo vreme je za pauzu, za kafu, neko protezanje i osveženje. Što će reći i 330km mi je više nego dovoljno. Planiram punjanja na najviše 200km, punjanja su kratka 10-ak minuta a straha od prazne baterije nema. Ovo ima i jednu manu kod ovih punjača koji rezervišu sredstva kao što je ELEN ali i većina ostalih tako rade, osim Tesla supercharger-a. Svako kratko punjenje će vam rezervisati bar 50-70€ sa kartice a neće sve banke da vam ta srestva vrate odmah. Nekad to traje i 2-3 dana. Što u praksi znači da vam treba više stotina eura na kartici ako planirate česta stajanja i kratka punjanja. Ne može sve biti idealno. Ali Tesla vozači znaju da Teslinih superpunjača ima na svim bitnim pravcima na rastojanju manjem od 300km. Svi su 150 ili 250kW. Na svakoj stanici ima uglavnom više od 8 priključaka. Tako da je sa te strane Tesla dosta upotrebljivija od ostalih EV.
Druže lagano uživam u tvom sajtu. Nisam rešio da od jednom sve prođem i pročitam, već lagano svaki dan po nešto 😉 naravno žao mi je što nemaš vremena, kako si već negde napisao, da ovde bude još više tekstova i tema, ali… biće.
Želim da ti predložim jednu temu da je obradiš i da nam daš povratne informacije jer znam da kao vlasnik Tesle imaš iskustva.
„Tesla connectivity“ ove me izuzetno zanima i kao budućeg vlasnika, a verujem da ima još ljudi koji su u nedoumici na ovu temu.
Da li i kako u Srbiji funkcioniše i ako ne, kako se dovijati i rešiti ovaj momenat? Koje su mogućnosti ili nemogućnosti koristiti ovu Teslinu opciju, koja je veoma interesantna i korisna?
Nadam se da je tebi ova tema prihvatljiva i inspirativna.
Hvala.
Pozdrav, super dokumentujes svoj nacin razmisljanja, pripremu i tokom putovanja.
Zanima me iz tvog iskustva, koliko ABRP dobro isplanira rutu? Da li mozes da se oslonis na njega?
Znam da ne moze on da predvidi zauzete ili ne ispravne punjace, ali makar da ti olaksa veci deo planiranja puta.
Ako se dobro podesi ABRP je dosta dobar alat. Zapravo nisam naišao na bolji do sada. Kada je Tesla u pitanju, moguće ga je sinhronizovati sa pocaima iz Tesle. Pa tako ima realne podatke o potrošnji i onda je nepogrešiv kada su proračuni u pitanju.