Kad struja udari u glavu
Iskoristio sam ovaj naslov u duhu današnjih novinara, gde se bombastičnim naslovom privlače čitaoci, a u članku jedva u tragovima ima dodira sa naslovom. Ali bez obzira na naslov smatram da je članak vredan čitanja.
Elem, taman sam pripremao jedan drugi članak sa naslovom „Kako sam uštedeo prvih 1000€ vozeći EV„, koji govori o tome kako sam vozeći BMW i3 napravio toliku uštedu, došli su neki novi momenti. Prvo sam se rastao sa fosilcem u nameri da njega i moj prvi EV prodam i kupim jedan upotrebljiviji EV. Nije da BMW i3 nije upotrebljiv auto, ali ruku na srce sve dalje od 150km, mora se kalkulisati. Nedostatak je i zaista skroman gepek od 240litara.
I upravo kako sam zamislio tako se i dogodilo. Samo par dana kasnije BMW i3 je našao novog vlasnika a i ja sam našao svoje drugo EV.
Kao što sam naslov kaže, struja me je udarila u glavu i rešio sam da zaboravim ideju o tome da fosilac spava i koristi se samo za duža putovanja. Rešio sam da oba automobila zamenim za jedan kvalitetan EV a što je to nego Tesla? Po meni trenutno najbolji električni automobili.
Tesla model 3
![](https://evfix.rs/wp-content/uploads/2024/03/Tesla_Model_3-1.jpg)
Odluka je pala da to bude Tesla model 3, verzija Long Range Dual Motor sa „skromnih“ 350kW (476KS). Ovaj model prema mojim informacijama obezbeđuje range od najmanje 330km pa sve do 660km. Iskustva korisnika kažu da je prosek oko 450-460km.
U poređenju sa BMW-om ovo je sasvim druga priča. Kući napunjen „do čepa“ mogu da odem do Leskovca, Zlatibora, Zagreba, Budimpešte itd. Ovo sve u najgorim uslovima (-10°C i agresivna vožnja). U idealnim uslovima možda čak i udaljenije lokacije na 500km od Novog Sada.
Ovaj model na DC CCS punjaču može da povuče blizu 200kW, u proseku oko 130kW. Odnosno za pola sata punjenja 350-450km range-a. Ovo je takođe izuzetna stvar. Nakon 300-400km vožnje svima prija pauza. I za pola sata pauze dobije se još toliko km. To je sasvim upotrebljiv automobil za sve destinacije.
Ok, nije za sve. Ako bih putovao na razvijeni zapad gde ima Tesla Supercharger-a, tu bi situacija bila još bolja. Tu bih mogao da iskoristim čak 250kW (u proseku 160kW). Ali ako bih putovao u Crnu Goru, Makedoniju, Bosnu… bio bih srećan da nađem i 22kW punjač. A najčešće bih punjenje bilo na 11kW AC. Na takvom punjaču 1h punjanja je oko 70 novih km. Tuga! Nadam se da će sve najave zaista da se ostvare i da ćemo zaista na glavnim saobraćajnicama dobiti novih preko 100 punjača kako su obećali. Tada bi EV vozila zaista mogla da se 100% iskoriste. Upravo danas odgledao sam emisiju Vrele gume gde je tema emisije bila upotrebljivost EV za duža putovanja. Hyundai Ioniq-om koji ima range od oko 300km putovali su u Portorož. Može se reći da je to pravo mučenje. Ali u jednom delu emisije, njihov prijatelj koji vozi Teslu model 3 im je objasnio da je dobrim delom njihov problem nastao upravo pogrešnim izborom vozila. Slažem se sa njim, Tesla je za sada broj jedan kada su u pitanju EV. Istu rutu sa Teslom bi prešli za 4h manje uz samo jedno zadržavanje od pola sata na Tesla Supercharger-u.
Možda ovaj pogleda na mapu Tesla punjača najviše govori o tome koliko je istok zapravo jedan crna rupa po pitanju infrastrukture za EV.
![](https://evfix.rs/wp-content/uploads/2024/03/MapTeslPunjaca-1.jpg)
Prvi utisak u vožnji Tesle
Kao neko ko je pre 10-ak godina vozio trke ubrazanja, jasno je šta volim kod automobila. Ali vremenom sam izgubio želju za budženim automobilima koji imaju takve performanse a stalno se voze na granici svoje izdržljivosti. Nekako sam sad više za neki „normalan“ auto kojim se udobno vozim ali ako poželim on se pretvori u zver. Kada pričamo o fosilcima koji mogu konrolisano bez paljenja guma da ubrzaju do 100km/h za 4.4s, spisak nije tako veliki. Ali zapremine su jako velike a godišnja registracija nekoliko hiljada eura. Na to treba dodati i potrošnju o kojoj se ne priča, a koja se dešava kada se potopi gas.
Tesla je iz tog ugla najbolja kupovina. Ubrzava kontrolisano i linerarno. Do 100km/h za oko 4,4 sekunde. Registracija je manja od 300€. Ako bateriju punim kući troši 100 dinara na 100km. Ako plaćam punjenje na super brzim punjačima, troši do 1000 dinara na 100km(manje od 5 litara goriva). Šta više da dodam? U vožnji je bezobrazan auto koji lagano klizi sa tek taknutim gasom i prosto mami da se ta papučica malo pritisne. A kada se pritisne doslovno lepi za sedište. Volan je direktan i lagan. Ponašanje u krivinama veoma dobro, još je rano za neke ozbiljnije probe. Buka od točkova možda veća od očekivane. Sve u svemu veoma zanimljiv automobil.
![](https://evfix.rs/wp-content/uploads/2024/03/teslaInside-1.jpg)
Zašto Tesla model 3?
Ukratko zbog godišta, recenzija vlasnika, garancije na bateriju i motore od 192 000km ili 8 godina. Ali i zato što mi je to gabaritima odgovarajući automobil. Sem modela 3, vozio bih i Tesla Y ali biće nadam se vremena i za to. Ne treba preskakati stepenike.
Model 3 je krajnje neobičan. Sveden je na minimum. Unutrašnjost ima svega par fizičkih dugmića. Sve ostalo kontroliše se preko velikog ekrana. Deluje užasno kada pričamo o tome ali nakon samo par dana vožnje lako se navikne. Ali lako se navikne i na performanse koje su neverovatne. Pritom treba imati u vidu jednu činjenicu da brojevi o snazi kod SUS i EV ne mogu da se porede. Subjektivni osećaj ali i stvarna elastičnost su na strani EV i ako imaju manje brojeve od SUS motora. Zašto je to tako? Zato što EV imaju instant raspoloživi obrtni moment, koji je veoma razvučen. Obzirom da nemaju brzine taj obrtni moment deluje odmah ali ne kao udar pa kraj priče već motor kontinuirano vuče čini mi se beskonačno.
Pazite se struje
Kad je jednom probate, sve drugo pada u vodu. Zaista Tesla je pored toga što je performansama i dometom među najboljima , Tesla je jedno tehnološko čudo. Sve te asistencije, prepoznavanje svetla na semaforu, čitanje znakova, praćenje dešavanja oko vozila sa 8 kamera, prećenje budnosti vozača sa još jednom kamerom, autopilot… su zaista neverovatne. Znam mnogi će reći to greši, ne radi u Bosni… Ali tamo gde radi i kada radi to je svestlosnim godinama ispred ovih fosilnih kanti koje vozimo (pardon, vozili smo). Sve što sam radoznalo uspeo da isprobam u ovom kratkom roku me je u najmanju ruku oduševilo. Znam da mnogi ne vole sve te nove tehnologije i da im je to bauk. Ali ja nisam taj tip, meni korišćenje tih tehnologija predstavlja zadovoljstvo. Uživam da ih istražujem i isprobavam.
Više o ovom modelu i svim Tesla vozilima biće priče u posebnim člancima. Naravno biće i priče o drugom utisku nakon 3-5 hiljada km.
Čestiiam na kupovini i očekujem več neki novi tekst s obzirom da je ovaj bio početkom marta.
Biće još interesantnih tekstova. Sada već ima preko 20 000km iskustva sa EV. Jedini problem je nedostatak vremena za pisanje.