Punjači u EU od danas moraju biti drugačiji

Plaćanje karticom

Sada kao već iskusni korisnik EV, sa 10-ak hiljada prevezenih kilometara, mogu da kažem svoje mišljenje o upotrebljivosti EV. Zapravo moje mišljenje koje dolazi iz sredine koja je crna rupa na karti Evrope kada pričamo o infrastrukturi, ne razlikuje se mnogo od mišljenja iznetih u anketama širom EU. Sama ideja o prelasku na električnu mobilnost je po meni sjajna ali u praski nije tako jednostavno biti vlasnik EV. I ono što su moje zamerke onima koji se bore za takozvanu zelenu agendu, jeste da su same stanice za punjenje u velikom raskoraku sa razvojem samih EV.
Većina misli da je najveći nedostatak masovnoj upotrebljivosti EV, slab domet. Ja ne mislim tako, mislim da je sadašnji domet koji većina vozila može da ostvari (najmanje 300km), sasvim dovoljno za veliku većinu korisnika EV. Ako biste na svakih 3h vožnje morali da stanete i mogli da dopunite EV za najviše pola sata, to je apsolutno dovoljno.
Međutim stanice za punjenje su van ikakvog standarda. I tu leži najveći problem po meni. Svaki provajder koristi svoju aplikaciju, karticu, jezik, redosled povezivanja i aktiviranja je često konfuzan… Srećom neko iz EU je to uvideo i polako uvodi red.

Novi brzi punjači koji će biti u upotrebi od 13. aprila 2024. godine moraće da omoguće plaćanje debitnom karticom.

Ovo je ono što je možda najbitnije. Često sam komentarisao, zašto vlasnik EV mora da ima telefon? Zašto mora da koristi internet da bi napunio EV? Zašto jednostavno ne može da prisloni karticu, prikopča kabel i napuni vozilo? Generalno nije svima tako jednsotavno da instaliraju aplikaciju, povežu karticu sa novčanikom, koriste tokene, skeniraju QR… Srećom ovo će do kraja 2026. biti ukinuto u potpunosti a od danas svaka nova stanica za punjenje koja se izgradi u EU, moraće da omogućava jednostavno plaćanje karticom. Kod nas obzirom da je u toku realizacija izgradnje novih stanica za punjenje, verujem da se ovo usaglašavanje sa EU neće realizovati bar 10 godina. Ali zapravo problem upotrebe punjača izvan naše zemlje je najveći problem. Na primer u Mađarskoj, morate da koristite roaming internet, instlirate aplikaciju koja je na jeziku koji ne razumete, morate da povežete karticu sa tim nalogom… Zovete provajdera on vam pomaže na jeziku koji ne razumete… Sve je generalno jako frustrirajuće. I veoma lako možete da potrošite više novca za telefonski poziv ili nternet u roamingu nego za kilovate koje ste preuzeli sa punjača. Ali sa ovom novinom, biće dovoljno da na kartici imate 50-100€, aparat će rezervisati ta sredstva, kada napunite vozilo naplatiće koliko ste potrošili kW i vratiti rezervisana sredstva. To je tako jednsotavno kao korišćenje bankomata. I tako treba da bude.

Ostale novine

Zahtev je deo AFIR-a (Infrastruktura za alternativna goriva), koji takođe stupa na snagu. Kao deo uredbe, tu su i zahtevi za jasnije informacije o cenama i mogućnost plaćanja bez registracije članstva.
AFIR takođe zahteva proširen pristup infrastrukturi za električna vozila, uključujući teška električna vozila. Uredbom se nalaže da najkasnije do kraja 2025. godine postoji određena gustoća brzih punjača duž određenih puteva širom Evropske unije, uz jasne zahteve za minimalnom isporučenom snagom.
To znači da mora postojati brzi punjač svakih deset kilometara duž određenih ruta. Stanica mora isporučiti najmanje 400 kW, pri čemu najmanje jedno mesto za punjenje mora isporučivati 150 kW na najnižem nivou. Zahtev za brojem mesta za punjenje i snagom punjenja povećaće se do 2027. godine.

You may also like...

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Enter Captcha Here : *

Reload Image