Put u središte Bosne

Nije baš tako uzbudljivo kao naslov koji asocira na poznati roman ali verujem da bi lako moglo da bude ako se putuje baz plana. Zapravo put od nekih 900km u oba pravca i ne bi bio neko duže putovanje da to nije putovanje u državu koja ima samo dva punjača u jednom gradu sa snagom većom od 100kW, odnosno 3 punjača snažnija od 50kW ukupno. Dakle, Sarajevo, Banja Luka i Ljubiški su gradovi koji imaju punjače snažnije od 50kW. Naravno to nisu stanice sa 8 priključaka nego jedan, maksimalno dva priključka. Šanse da neki od tih punjača ne radi su pola pola. Pritom konfiguracija terena je brdsko-planinska a dnevne temperature u vreme putovaja su preko 35°C, što će dosta povećati potrošnju. Da stvar bude gora, putujem u vreme najvećih turističkih migracije i ono što nisam znao je da se tih dana u BiH održava tradicionalni Kočićev zbor na koji dolazi veliki broj posetilaca iz okolnih država što stvara dodatno zagušenje saobraćaja. Obzirom da sam se informisao o stanju na graničnim prelazima, odlučio sam da idem dužim putem ali je najvećim delom auto-put. To dodatno komplikuje rutu zbog četiri prelaska granice u oba pravca.

Plan je sledeći Novi Sad > Bačka Palanka(prelazak granice) > Vinkovci > Županja > Telsa super punjač kod Slavonskog Broda > Gradiška(prelazak granice) > Banja luka (Orion punjač) > Jezero Balkana kod Mrkonjić Grada. Obzirom da je Banja Luka u dometu i da bih bez punjenja mogao da stignem do tamo, mogao sam i da preskočim punjenje na Tesla super punjaču kod Slavosnkog Broda. Dodatna prednost je i to što je Orion punjač Banja Luci besplatan i snage 60kW. U teoriji sam mogao besplatno da odem na destinaciju i da tamo stignem sa 80% baterije. Ali u teoriji, u praksi taj punjač lako može da ne radi i onda se putovanje komplikuje. Žena počinje da histeriše, dete postaje nervozno… I eto pakla umesto putovanja na produđeni vikend. Zato ipak stajem na Tesla super punjač kod Slavonskog Broda i sebe izlažem nepotrebnom trošku od 12,7€. Odatle pravac Banja Luka. I da ne zaboravim, oba granična prelaza prelazim sa zadržavanjem manjim od pola sata. Dok se istovremeno na Batrovcima čeka preko 2h. Stižem u tržni centar Delta planet mall u Banja Luci u čijoj podzemnoj garaži su Orion punjači. Ima ih šest snage 22kW (na tri su parkirani fosilci) ali kao što sam već pisao, AC punjanje koje moj EV može da prihvati je 11kW. I tu je jedna stanica sa dva priključka snage 60kW. Oba priključka su zauzeta, vozila strane registracije. Displej punjača daje informacije i o nivou napunjanosti i parametrima punjanja. A iz toga vidim da se pune maksimalno sa 15kW. Dakle, jadac. Da sam se na ovo oslonio, eto meni kampovanja od 4-6h u Banja Luci zarad 12,7€ koliko sam potrošio na Tesla punjaču koji je svo vreme punio sa 100kW od obećanih 120kW. Da ne bih gubio vreme, povezao sam se na AC punjač, potražio neki restoran, smestio porodicu da sedne i vratio se do auta da sačekam da kolega ode sa DC punjača, obzirom da je bio skoro pun. To se i dogodilo, ja sam se prebacio na DC i za nekoh 30-40minuta se dopunio do 80% bez plaćanja naravno. U međuvremenu je se oslobodio i drugi priključak na DC-u i snaga se povećala.

Odatle produžavama na destinaciju preko čuvene Manjače. Na samoj destnaciji postoji AC 11kw punjač kod hotela u kom nisam smešten a koji punjenje naplaćuje 25€. Ne znam u kom intervalu ali sem da tamo dođem prazan i da imam 24h da čekam da se auto napuni ta mi cena ne odgovara. Tako da sam ignorisao činjancu da na destinaciji postoji punjač.
Sa besplatnim punjanjam iz Banja Luke u naredna dva dana sam obišao sve znamenitsti u regionu: Pivske otoke, Jajce, Mrkonjić Grad, Šipovo… Bio u više restorana sa preporučenom dobrom hranom… Sve u svemu opušteno krstarenje bez nervoze oko nivoa napunjenosti baterije. Krajolik je prelep sa gotovo netaknutom prirodom, sa izvorima pijaće vode, bistrim rekama i jezerima. Treba posetiti i videti sve to.

Na put nazad krećem sa 39% baterije. Ali ovaj put idem kanjonom Vrbasa. Put je sa stalnim padom da je auto više proizvodio struje nego trošio sve do nadomak Banja Luke. Ovaj put na Orion punjaču imao sam više sreće. BMW koji se punio na DC-u je završio punjenje par minuta nakon mog dolaska pa sam ja uživao u 48kW koliko je davao DC od obećanih 60kW. Ali obzirom da je besplatan, to je više nego dobro. Rešio sam da šopingujemo i sačekamo da se baterija napuni na 100% i da tako krenemo za Novi Sad bez dodatnog punjanja a i troška. Posle nekoh 1,5h napunili smo Teslu i krenuli dalje. Ali ovaj put granični prelaz Gradiška bio je paralisan od vozila. Kolona je bila duga par kilometara tako da sam na 38°C mrdao metar po metar više od 2h. Za to vreme potrošilo se 10% više struje od projektovanog. Prosek potrošnje koji je inače 17,5kWh/100km, porastao je na 25,2kWh/100km zbog velike potrošnje klima uređaja. Svo vreme pokušavam da u autu održim 20°C a napolju je 38°C i to jednostavno isisava bateriju. Nastavili smo dalje istom rutom kao u dolasku ali bez zaustavljanja na Tesla super punjaču i u nadi da nas na granici sa Srbijom ne čeka red od par sati. Imali smo sreće, gužve nije bilo i prešli smo za 15 minuta. Kući se vraćam sa 5%. Dakle, visoko rizičan plan! O tome treba da vodite računa. U teoriji ovaj put se pređe sa punom baterijom ali ako na oba granična prelaza bude zadražavanje po 2h, ako je napolju +°38€ ili ne daj Bože -10°C, sva računica pada u vodu! Ja ne bih stigao na destinaciju! A alternativa nemam. Od Vukovara do Veternika nema punjača. Isto je i u BIH, od Gradiške do Banja Luke nema punjača. Pa ako se preračunate i za 10km, napravićete sebi košmar umesto putovanja. Zato napunite tamo gde je siguran i snažan punjač pa neka i košta, uštedećete u onim svakodnevni vožnjama.

Zaključak je da se sa EV na Balkanu ne može putovati opušteno kao sa dizelom. Imajte to na umu i koristite svaki punjač na putu ka destinaciji kako sebe ne biste doveli u neprijatnu situaciju. Činjenica je da će vam to produžiti putovanje za koji sat ali će vas poštedeti neprijatnosti. U teoriji sve te destinacije su u dometu, svi ti punjači postoje, svi rade, svi su snažni… Ali u praksi sve to može jako da se zakomplikuje a alternative nemate.
Na kraju da kažem, ovaj put od 900km koštao me je 12,7€ bez putarine. Što je nekih 7,4 litra goriva. Odnosno, potrošnja mi je bila kao 0,8 litara dizela na 100km

You may also like...

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Enter Captcha Here : *

Reload Image