Uskoro još 16 stanica za punjanje EV
Ono o čemu smo pisali pre četiri meseca polako se realizuje. JP Putevi Srbije potpisalo je ugovor sa kompanijama Iteh korp i Etkom Bgd o finansiranju izgradnje 16 takozvanih zelenih oaza na auto-putevima Srbije. Prema nekim procenama ovo bi trebalo da se realizuje najkasnije do kraja ove 2024. godine. Kada Srbija dobije ove nove zelene oaze, slika mreže punjača za EV u srbiji biće zaista bolja nego u većini država u okruženju.
U ovom trenutku Srbija na putevima prvog A reda ima samo 8 punjača za EV. Tako da sa ovih 16, situacija bi se znatno poboljšala. I ako se sve realizuje kako je predviđeno ovim ugovorom, punjenje EV na autoputevima Srbije biće krajnje jednostavno i brzo.

Šta je zelena oaza?
Zelena oaza je naziv koji su idejni tvorci osmislili za odmorišta na auto-putevima Srbije, na kojima će biti izgrađene stanice za punjenje EV. Dakle, ne radi se o postavljanju jednog punjača, već o izgradnji jednog objekta na kojem će biti raznovrsnog sadržaja.
Svaka od ovih zelenih stanica imaće toalet, restoran ili prodavnicu, dečije igralište i slične sadržaje. Namera je da vlasnici EV i njihovi saputnici na ovim zelenim oazama mogu kvalitetno pa potroše vreme dok se njihova vozila pune.
Obaveza finansijera iz ovog ugovora je da na zelenoj oazi postavi najmanje pet elektro-punjača snage najmanje 150kW sa minimalno dva priključka za istovremeno punjenje. Ovo zvuči suviše dobro da bude istinito, ali tako piše u ugovoru. Ukoliko se sve realizuje po planu, na „zelenim oazama“ istovremeno će moći da se puni veliki broj vozila. A samo zaustavljanje će biti prijatno jer će putnici moći da se osveže, nešto pojedu, popiju kafu… Zaista lepo osmišljeno.
Predviđene lokacije za zelene oaze
Autoput A1 (E-75)
Smer: Beograd > Subotica
– Odmorište Lovćenac
– Odmorište Bikovo
Smer: Subotica > Beograd
– Bivša naplatna stanica Sirig
– Odmorište Kovilj
Smer: Beograd > Niš
– Odmorište Šepšin
– Odmorište Bobovište
Smer: Niš > Beograd
– Odmorište Markovac
– Odmorište Šepšin
Smer:Niš > Preševo
– Odmorište Prevalac
Smer: Preševo > Niš
– Odmorište Čokot
Autoput A3 (E-70)
Smer Beograd > Šid
– Odmorište Buđanovci
Smer: Šid > Beograd
– Odmorište Martinci
Autoput A2 (E-763) Miloš Veliki
Smer: Beograd > Čačak
– Odmorište Takovo
Smer: Čačak > Beograd
– Odmorište Takovo
Autoput A4 (E-80)
Smer: Niš > Dimitrovgrad
– Odmorište Svinjac
Smer: Dimitrovgrad > Niš
– Odmorište Svinjac

Prednosti i mane
Još uvek nema informacija o načinu naplate na ovim „zelenim oazama“. Nema informacija ni ko će biti provajder naplate, nadajmo se da će to biti ozbiljna platforma poput Orion E-mobility-ja.
Nema ni informacijama o načinu naplate. Da li će to biti ružna praksa da se naplaćuje vreme provedeno na punjaču a ne utrošeni kWh. Za sada ne znamo ništa o tome. Cene u okruženju i u EU na punjačima ove snage kreću se od 0,4 do 0,8 € po kWh. Dakle, oko 70-100 dinara. Pa ako vam EV troši 20kWh/100km (što je neki prosek pri vožnji 130km/h, računajte da je ta cena ekvivalentna potrošnji 5 do 10 litara goriva na 100km. Zvuči puno, ali treba imati u vidu da za ovako brzo punjenje nemate potrebu da se ne punionici zadržavate duže od 15-20 minuta. Pa vam vlasnici fosilaca ne mogu trljati na nos da se oni napune za 10 minuta a vama treba 2-3 sata. Takođe nemate potrebu da se isključujete sa autoputa pa je kao i za sve drugo na autoputu, cena malo viša. Treba imati u vidu da ste prvih 400-500km napunjenim kod kuće prešli sa cenom koja je oko 0,5llitara na 100km, pa vam prosek opet bude ispod 5 litara na 100km.
Ima li nekih novosti o ovim yelenim oazama? Jesu li bar neke u funkciji?
Poslednja informacija je od pre godinu dana da su dve firme dobile tender za izgradnju. ALi ako sam dobro razumeo, Putevi treba da obezbede komunalne uslove zaigradnju. Po tom pitanju nije urađeno ništa nigde. Znam gotovo sve te lokacije i ni na jednoj nije bilo nikakvih radova.
Mislim da Sićve trenutno ima većih briga i da od toga nema ništa u dogledno vreme.