BMW i3
BMW i3 je električni automobil koji je proizvodila nemačka kompanija BMW od 2013. do 2022. godine. To je bio prvi automobil sa nultom emisijom izduvnih gasova koji je masovno proizvodio BMW. U pitanju je hečbek B segmenta, sa zadnjim električnim pogonom i jednom brzinom.
Automobil ima aluminijumsku šasiju u koju je integrisan, motor, inverter, baterija, prednji i zadnji trap. I putnički modul izrađen od polimra i karbona. I po ovome je BMW izuzetan kao prvi automobil te klase izrađen od karbonskih vlakana. Ovaj inovativni automobil ima značajnu ulogu u transformaciji automobilske industrije prema održivijim rešenjima u transportu.
Koncept i Razvoj
Koncept BMW i3 predstavljen je 2011. godine na Salonu automobila u Frankfurtu. Ideja je bila stvaranje modernog, urbanog automobila koji bi bio potpuno električan i sa visokim nivoom održivosti u proizvodnji i vožnji. Tim BMW-a je uložio značajne napore u istraživanje novih materijala i tehnologija kako bi stvorio vozilo koje će zadovoljiti visoke standarde performansi i ekološke odgovornosti.
![](https://evfix.rs/wp-content/uploads/2023/09/bmw-i3-concept-desig-1024x533.jpg)
Početak Proizvodnje
Serijalna proizvodnja BMW i3 započela je 2013. godine u fabrici u Lajpcigu, Nemačka. Ovaj grad igra ključnu ulogu u proizvodnji i montaži BMW i3, što je još jedan primer posvećenosti kompanije održivosti, jer je fabrika opremljena najsavremenijom tehnologijom za smanjenje ekološkog otiska.
Verzije i Redizajn
BMW i3 je bio dostupan u nekoliko verzija tokom godina. Početni modeli koristili su bateriju sa manjim kapacitetom, dok su kasnije verzije imale unapređene baterijske pakete koji su omogućavali veći domet. Takođe, postojala je i verzija sa proširenim dometom zahvaljujući dodatnom benzinskom motoru koji služi kao generator za punjenje baterija.
Izvedbe Baterija i Domet
- Inicijalna Verzija (2013-2016): Prve verzije BMW i3 su dolazile sa baterijskim paketom kapaciteta od oko 22 kWh, što je pružalo domet od otprilike 130-150 kilometara po punjenju. BMW je u ovoj generaciji najčešće kapacitet baterije predstavljao u Ah. Pa tako ova verzija ima bateriju od 60Ah
- i3 sa Većim Kapacitetom Baterije (2017-2021): Kasnije verzije i3 su dobijale unapređene baterijske pakete, povećavajući kapacitet na oko 33 kWh, što je značilo da je domet povećan na oko 180-200 kilometara. Odnosno 94Ah.
- i3 sa Većim Kapacitetom Baterije (2019-2022): BMW je ponudio novu bateriju kapaciteta 42kWh, odnosno 120Ah. Domet je oko 250-300km
*Pored standardnih električnih verzija, BMW je takođe ponudio i i3 modele sa proširenim dometom, koristeći benzinski motor kao generator za punjenje baterije. Ova opcija je omogućila vozačima da produže svoj domet, čime je ukupan domet postao veći od 300 kilometara u kombinaciji sa električnim i benzinskim pogonom.
REX (Range Extender) Izvedba
REX izvedba BMW i3-a je bila posebna opcija za vozače koji su želeli dodatnu sigurnost i fleksibilnost u vezi sa dometom. REX modeli su uključivali mali benzinski motor koji nije direktno pokretao automobil, već je služio kao generator za punjenje baterije kad je nivo baterije bio nizak. Ova opcija je omogućila vozačima da produže svoj domet, čime je ukupan domet postao veći od 300 kilometara u kombinaciji sa električnim i benzinskim pogonom.
REX izvedba je jako dobra izvedba za područja gde je dostupnost punjača mala. Ovakav BMWi3 ima mali benzinski agregat od 650ccm i rezervoar od 9 litara. Što obezbeđuje dodatnih oko 130km do sledeće benzinske stanice u slučaju da se i3 baterja isprazni a punjača nema u blizini.
![](https://evfix.rs/wp-content/uploads/2023/09/2018-bmw-i3s-first-drive-1024x576.jpg)
Performanse
BMW i3 (Čista Električna Verzija):
- Snaga Motora: Do 170 KS (125 kW)
- Ubrzanje (0-100 km/h): Oko 7.3 sekunde
- Masa: Oko 1.2 tone
- Maksimalni Obrtni Moment: Dostupan odmah pri startovanju
- Maksimalna Brzina: Elektronski ograničena na 150 km/h
- Pogon: Na zadnjim točkovima
BMW i3s:
- Snaga Motora: Do 184 KS (135 kW)
- Ubrzanje (0-100 km/h): Oko 6.9 sekundi
- Masa: Oko 1.3 tone
- Maksimalni Obrtni Moment: 270 Nm
- Maksimalna Brzina: Elektronski ograničena na 160 km/h
- Pogon: Na zadnjim točkovima
BMW i3 sa Range Extender-om (REx):
- Električni Motor: Do 170 KS (125 kW)
- Ubrzanje (0-100 km/h): Oko 7.3 sekunde
- Masa: Oko 1.2 tone
- Maksimalni Obrtni Moment: Dostupan odmah pri startovanju
- Maksimalna Brzina: Elektronski ograničena na 150 km/h
- Range Extender Motor: Trocilindrični agregat zapremine 0.65 litara, 38 KS (28 kW)
Bezbednost
BMW i3 je dobio visoke ocene u Euro NCAP testiranju sigurnosti, potvrđujući svoju predanost vozačima i putnicima. Sa 4 od 5 mogućih bodova u kategoriji zaštite odraslih putnika, i3 pokazuje svoju sposobnost da pruži pouzdanu zaštitu u slučaju sudara. Impresivno, i3 takođe postiže 4 od 5 bodova u kategoriji zaštite dece, ukazujući na visok nivo pažnje koji je posvećen zaštiti mladih putnika. Ocene za zaštitu pešaka se kreću u prosečnom opsegu, ističući obavezu BMW-a ka odgovornom dizajnu vozila koji uzima u obzir sve učesnike u saobraćaju. Dodatno, i3 je opremljen naprednim sistemima asistencije u vožnji koji pomažu vozaču u izbegavanju potencijalnih opasnosti. Ove ocene čine BMW i3 pouzdanim izborom za one koji traže kombinaciju održive mobilnosti i visokih standarda sigurnosti.
Upravljivost
Iako deluje uzak i visok pa još sa zadnjim pogonom sve to bi trebalo da ukazuje na veliku nestabilnost, BMW i3 zbog svoje lagana konstrukcije i niskog težišta koje obezbeđuju baterije u podu, ima veoma dobru i neočekivanu upravljivost.
Kraj Proizvodnje
Nakon devet godina proizvodnje, BMW je odlučio da okonča proizvodnju i3 modela 2022. godine. Ovaj korak je deo šire strategije kompanije koja uključuje fokus na razvoj novih električnih modela i tehnologija. Z anekih 9 godina koliko se proizvodio, BMW i3 prodate je u oko 250 000 primeraka. Najviše ih je prodato u Nemačkoj, USA i Norveškoj.
Fabrika i Proizvodni Proces
BMW i3 se proizvodio u fabrici u Lajpcigu, koja je specijalizovana za montažu električnih i plug-in hibridnih vozila. Ova fabrika je bila opremljena najnovijim tehnologijama za efikasnu i održivu proizvodnju.
Proizvodnja i3 uključivala je korišćenje materijala visokog kvaliteta koji su bili laki i izdržljivi. Takođe, značajan deo materijala je bio recikliran, što je doprinelo smanjenju ekološkog otiska proizvodnje.
Zaključak
BMW i3 je bio pionir u električnoj mobilnosti, postavljajući standarde za održivu proizvodnju i vožnju. Njegov koncept i razvoj su predstavljali korak napred ka budućnosti transporta, a proizvodnja u Lajpcigu je pokazala posvećenost BMW-a očuvanju životne sredine. Iako je proizvodnja i3 završena, njegova nasleđa će sigurno uticati na razvoj budućih električnih automobila.
Znam da je clanak star, ali imam pitanje u vezi ovog auta.
Hteo sam da povezem myBmw aplikaciju i saznao da od toga nema nista jer sim kartica ocigledno ne radi kod nas. Da li ovo moze da se sredi, ili da se na drugi nacin povezem sa autom?
Konkretno bih najvise voleo da mogu da vidim stanje baterije dok se puni i da pokrenem grejanje/hladjenje pred polazak, dok je auto jos uvek na punjacu
Koliko je meni poznato nema mogućnosti za tako nešto.