Koliko troše EV?
Kad pričamo o fosilcima (ICE ili SUS) svi već nekako u glavi imamo balkanske brojke od 4-5 litara na 100km. U stvarnosti je to često 8-10 litara na 100km. Ali manje više reklo bi se da je prosek 6-8 litara na 100km kada su dizeli u pitanju. I oko 7-10 litara za benzinske motore.
Da dođemo do cene koliko je to novaca na 100km isto je lako. Sada je cena oko 200 dinara, puta litara i eto matematike od oko 1500 dinara na 100km.
Kad pričemo o EV, to nije baš tako lako izračunati. Pokušaću u ovom članku da to objasnim što jednostavnije moguće.
![](https://evfix.rs/wp-content/uploads/2024/02/PunjenjeEV.jpg)
Koliko EV troše kWh na 100km?
Mali broj vozila može da se pohvali prosečnom potrošnjom ispod 15kWh/100km. Uglavnom su to laganiji mali gradski automobili sa manjim kapacitetom baterije. Postoje modeli koji sa potrošnjom prelaze i 30kWh/100km. Ali kada poredimo realne statističke podatke, ne WLTP testove, mogli bismo da kažemo da je prosek kod EV negde između 15 i 20kWh/100km. Moje lično iskustvo na oko 5000km zimske vožnje je 16,6kWh/100km.
Koliko je to u novcu?
Za razliku od fosilnih goriva, ovde su cene zaista šarene i u mnogome zavise od uslova koje vlasnik EV ima. Ako vlasnik EV ima kuću sa solarnom elektranom na krovu, on svoje vozilo može apsolutno besplatno da vozi. Međutim ako vlasnik EV živi na desetom spratu neke zgrade i svakog dana se parkira na 300-500m od svog ulaza i puni svoje EV na javnim punjačima sa naplatom, onda je matematika mnogo nepovoljnija po njega.
Ovo su dva najekstremnija primera. Ali čak i ako imate svoju garažu ili kuću i uslove da u svako doba punite EV, i tada cene mogu da budu dosta različite. Pokušaću da to predstavim u nekoliko pasusa.
Jeftina zelena noćna tarifa
Posle solarnih panela ovo je u Srbiji prvi sledeći najpovoljniji uslov. Ali nije bez ograničenja. Naš tarifni sistem naplate električne energije podeljen je u tri zone: zelena (do 350kWh mesečno), plava (351kWh do 1600kWh mesečno) i crvena (preko 1600kWh mesečno).
Dakle u zelenoj najjeftinijoj zoni je najbolje puniti EV. Zato što je cena 1,724 dinara po kWh. Ako to pretvorimo u novac i pomnožimo prosek kod EV (15-20kWh/100km) sa cenom, dobijamo iznos od 26 dinara na 100km do 34 dinara na 100km. Dakle skoro 50 puta povoljnije od fosilaca!
Ali ograničenje je u tome što je jeftina tarifa od 23:00 do 7:00 (ovo nije u svim gradovima isto ali je interval isti). Dakle ova cena je samo u tom periodu i samo 8h. Tu nastaje dodatna komplikacija. Imate samo običan monofazni punjač snage 2,3kW. Dakle u idelanim uslovima to je 18-20kWh po danu. I moglo bi se reći da vam to obezbeđuje sigurnih 100km vožnje svakog dana. To svakako dvostruko prevazilazi potrebe svakog prosečnog vozača. Ako godišnje prelazite oko 20 000km, to znači da u proseku dnevno prelazite oko 50km. Ali tu se javlja drugi problem. Ako ovoliko vozite, to je 30 dana x 15-20kWh = 450-600kWh. Dakle izlazite iz zelene tarife čak i ako zanemarimo da kao domaćinstvo već imate neku potrošnju.
Ovi svi pokazatelji govore da ova ovako povoljna cena pada u vodu ako zaista mislimo da EV vozimo 40 000km godišnje. Neki maksimum potrošnje koji možemo da napravimo ali ako zanemarimo potrošnju domaćisntva je 50-ak kilometara dnevno, što je kao što sam napisao 20 000km godišnje.
To zaista nije malo ali mala je šansa da vaše domaćinstvo ne troši ništa i da vam je EV jedini potrošač. Tako da ovu računicu treba uzeti sa rezervom, jer su retki oni koji imaju tako idelane uslove.
Jeftina plava noćna tarifa
Ovo je već zona u kojoj bi se pronašlo preko 90% vlasnika EV koji imaju uslove da sami pune svoje vozilo kod kuće ili u garaži. U ovoj jeftinoj plavoj zoni cena po kWh je 2,586 dinara. Kao što sam napisao ovde možete da potrošite 1600kWh mesečno što je oko četiri puta više od zelene zone. Preći toliko kilometara u gradskoj vožnji je i za taksiste previše. Ali opet napominjem da treba uzeti u obzir da samo domaćinstvo već ima neku potrošnju pa ako je ona visoka i na nju dodamo EV, lako možemo da prebacimo ovu plavu zonu. 100km vožnje EV u ovakvim uslovima punjenja koštalo bi vas oko 39 do 52 dinara. U fosislskim vrednostima ni 0,25 litara dizela na 100km.
Jeftina crvena noćna tarifa
Ako zaista trošite preko 1600kWh mesečno (8-11 hiljada km mesečno sa EV), cena koju biste plaćali po kWh bi bila 5,172 dinara. Ovo je scenario gde samo domaćinstvo puno troši, EV se vozi jako puno i bez obzira što se puni u noćnoj jeftinoj tarifi, plaća se visoka cena zbog ulaska u crvenu zonu. Sa takvom cenom dolazimo do računice od 78 do 103 dinara na 100km. Dakle, nepunih 0,5 litara dizela na 100km.
Skupe tarife
Činjenica je da je jako malo verovatno da baš uvek punimo u jeftinoj tarifi. Često će nam se dešavati da malo zakačimo i skupu zonu. To je perod od 7:00 ujutru do 23:00 uveče. U skupljoj tarifi, zelena zona je 6,896 dinara po kWh, plava zona je 10,344 dinara po kWh i crvena 20,688 dianra po kWh. Najskuplji mogući kilometri su upravo crvena viša tarifa. To je situacija gde domaćinstvo troši oko 1500kWh mesečno i na to se doda EV koje potroši 500kWh i više. U tom slučaju cena za 100km bi bila od 310 do 414 dinara. Što je ekvivalentno potrošnji od 1,5-2,0 litara dizela. Dakle i u ovom gotovo neizvodljivom najcrnjem odnosno najcrvenijem scenariju, vožnja EV koje se puni na sopstvenom kućnom punjaču je povoljnja bar 3 puta u odnosu na fosilce.
Šta je realan scenario potrošnje?
Realno je da ste u plavoj zoni, većinom punite u jeftinoj noćnoj tarifi a ponead zakačite i deo skuplje plave tarife. To je cena za 100 km pređenih od 40 do 206 dinara. Imajte u vidu da će deo biti u zelenoj jeftinoj ili skupoj zoni tako da se može ugrubo reći da je prosečna cena negde oko 100 dinara na 100km. Što je ekvivalentno potrošnji od 0,5 litara dizela na 100m kod nekog fosilca.
Ako zbog noćnog punjenja EV povećate udeo potrošnje jeftine struje u ukupnoj potrošnji, očekuje vas dodatnih 5% popusta.
Šta ako nam treba više od gradske vožnje?
Ako za vikend planirate kraći put do tetke na ručak, a tetka je na 200km od vas, imate EV sa baterijom koja te kilomete prevazilazi… Onda dolazite u situaciju da nije baš izvoljivo nauniti EV „do čepa“ samo u noćnoj jeftioj tarifi.
Na početku sam pomenuo da se običnim monofaznim punjačem može napuniti oko 18-20kWh za vreme jeftine noćne tarife. Ali do tetke i nazad treba nam 80kWh na primer. Što znači da nam treba četiri noći da ovo napunimo, što je moglo bi se reći neizvodljivo. Zato nam je potreban ozbiljniji trofazni punjač, takozvani WallBox. Biće sasvim ok da imate 11kW snage jer većina EV ni ne može da prihvati više od 11kW AC punjenja*.
Ovo dosta popravlja situaciju za 8h koliko traje period jeftine struje, WallBox može da napuni skoro 90kWh u vaše EV. Većina EV ni nema toliki kapacitet baterije, možemo reći da je prosek oko 75kWh
*Svi kućni punjači su AC (punjenje naizmeničnom strujom). EV pretvara AC u DC unutar svog invertera i tako puni bateriju sa DC strujom.
Šta ako nemate uslova da punite samostalno EV?
Situacija kod nas je u tom slučaju dosta nepovoljna. Beograd bi trebalo da ima na više lokacija besplatno punjenje. Novi Sad ima dve lokacije ali sa ograničenjem od 1h dnevno, odnosno 2h dnevno. Nisam siguran da li ima još gradova gde postoji besplatno punjenje. A postoje i oblasti koje nemaju apsolutno nikave punjače ni besplatne ni one na kojima se plaća.
Za Beograd ne mogu da vam kažem detalje, ali u Novom Sadu možete na Lidl-Echarge punjaču svakog dana da dobijete besplatno oko 15-18Kwh, što vam je dovoljno za 100km po gradu. Slična je situacija na ProCredit punjaču koji vam nudi dva sata punjenja dnevno. Ali za razliku od punjenja kući gde vi spavate a EV se puni, ovde morate biti fizički prisutni ili bar u blizini vozila tih sat-dva dok se puni. Zvuči pomalo komplikovano ali je besplatno! A znate kao kažu „Kad je džabe i sirće je slatko“.
Koje su cene na javnim punjačima?
Izraziti ove cene precizno je gotovo nemoguće. Velika većina stanica za punjenje kod nas, naplatu vrši po vremenu provedenom na punjaču a ne po utrošenim kilovatima. Iz tog razloga i istaknute cene je teško prevesti u kWh. Cene se kreću od 10 do 100 dinara po minuti punjenja.
Na stanicama na kojima se naplata vrši po kWh, kao što je Ledy MS kod Nove Pazove, cene su od 48 do 72 dinara u zavisnosti od snage punjača.
U konkretnom primeru sa BMW-om i3 cena na 100km za punjenje na ovom punjaču je 720-960 dinara(zavisi da li vozilo troši 15 ili 20kWh na 100km). Pretvoreno u fosilske vrednosti, to je kao 3,6-4,8 litara dizela na 100km. Ni blizu povoljno kao na kućnom punjaču ali i dalje daleko povoljnije od vožnje fosilca. U praksi potreba za javnim punjačem postoji samo ako idete na neki dalji put. Najveći deo pređenih kilometara svi prelazimo u gradskoj vožnji i u blizini svog prebivlišta. I u tim vožnjama napravićemo toliku uštedu da ova povremena putovanja na kojima moramo da platimo punjenje ne mogu značajno da poremete prosek. A prosek je mogli bismo reći oko 100 dinara za 100km vožnje.
Zaključak sami donestite.
Imam kući… dvorište… u plavoj zoni još 1000kW lufta…
samo još da nabavim vozilo 🙁
😉
Biće moja Tesla na prodaju
😁 Hvala puno, tvoj je, ako sam dobro ukapirao SR, ja jurim neku LR AWD.
Nisi dobro skapirao. Long range dual motor 350kW
Prvo racunas cenu bez PDV-a, realna cena struje je bar 20% veca. Drugo to sto pises da EV u proseku trosi 15-20kWh/100km je isto kao i dizeli koji trose 4-5l/100km. U praksi skoro je nemoguce naci EV koji u zimskim uslovima trosi ispod 20kWh/100km (da tvoje brojke za potrosnju su cista izmisljotina isto kao kad ja kazem da moj dizel trosi 4.3l/100km u proseku i to zimi), a prosecna realna srednja potrosnja za EV C segmenta je nekih 25kWh/100km (gde se auto koristi normalno sa grejanjem zimi i klimom leti, ne miluje se po gasu i ne vozi 90km/h na autoputu iz kamiona).
Kao trece iz uticnice vuces bar 10% vise struje nego sto potrosis po board-u jer imas gubitke punjaca, ispravljaca i same baterije.
Cetvrto i konacno, ako iole imas duzih putovanja godisnje (od preko 300km) punices bar nekoliko hiljada km godisnje na brzim punjacima. Nek bude i samo 2000km, to je bar 500kWh puta 60 dinara u proseku sto je jos dodatnih 30000din.
Ja nemam razloga da izmišljam a ne pišem nešto što mi je neko rekao već pišem lično iskustvo. U ovom trenutku, sa ovim EV koje vozim svaki dan, prešao sam nešto preko 30 000km. Kupio sam ga u februaru i do novembra prosek potrošnje mi je bio 17.4kWh/100km. Sad u zimskom periodu se taj prosek se podigao na 18-19(ne znam tačno dok ne pogledam, ali slikaću) Ali išao sam skijanje sa njim, sve je auto put… Što je svakako uticalo na povećanje potrošnje. Ali je neosporno da auto u proseku neće preći 20kWh/100km. Pritom, ja uopšte nisam vozač koji vozi 90, ja sam sušta suprotnost tome.
Za razliku potrošnje zabeležene na autu i na strujomeru se sažem ali ne vidim da će to značajno da utiče na zaključak.
I zadnja matematika nije tačna, za 2000km EV će potrošiti 360kWh. 360 kWh×0,5 €/kWh=180 €, što je oko 21 000din