Električni Fiat proizveden u Srbiji
Nije više nova vest da Fiat planira da polovinom ove 2024. godine započne proizvodnju električnog vozila u fabrici u Kragujevcu. Ovu vest čuli smo od predsednika države, premijerke Italije i mnogih upućenih ličnosti. Moglo bi se reći da su velike šanse da se proizvodnja realizuje po planu ove godine.
Fiat Panda EV
Novi električni Fiat po svoj prilici biće u osnovi Citroen e-C3 obzirom da je Fait pod Stellantis-ovom upravom već nekoliko godina i većina modela deli zajedničku platformu. Da li će se zvati Fiat Panda ili e-Panda još uvek ne znamo. Prema nekim nezvaničnim najavama srpski električni Fiat bi trebalo da košta oko 20 000€. To je vrlo moguće da bude tako obzirom da je početak prodaje Citroena e-C3 najavljena za ovu 2024. godinu a najavljena cena je oko 23 000€. Prema najavama električni Fiat iz Srbije trebalo bi da ima domet od oko 300km po WLTP-u. Ali se pominje i jeftinija verzija koja bi mogla da se pojavi nešto kasnije ali sa nešto kraćim dometom od oko 200km.
Najavljene tehničke karakteristike
Ako pretpostavimo da će i ostale karakteristike biti prepisane od najavljenog Citroena e-C3, onda možemo očekivati snagu od 83kW, jednu brzinu sa regenerativnim kočenjem, bateriju od oko 44kWh koja bi se po najavama mogla napuniti od 20 do 80 procenata za oko 25 minuta. Snaga punjanja na DC brzim punjačima bila bi 100kW, na kućnom takozvanom Wallbox-u do 11kW. Ubrzanje vozila od 0 do 100km/h očekuje se da bude oko 11s. A maksimalna brzina 135km/h
Očekivane reakcije
Tipičan balkanac sada već burno reguje i komentariše „Za šta da dam 20 000€, ne mogu 300km da pređem…“ Ali to je zato što mi na ovim prostorima uglavnom vozimo vozilo koje nikako ne odgovara svojoj primarnoj nameni. Kupujemo terenca od 3000 ccm, ugrađujemo mu gas, registrujemo na invalida i vozimo ga po gradu… Ovaj automobil nije za takve kupce.
Međutim, statistika kaže da više od 90% voženje odlazi na gradske uslove. Dalja putovanja su letovanje i zimovanje na šta otpadne svega par hiljada kilometara od prosečnih 20 000km koliko ukupno vozimo. To nam govori da dnevno prelazimo oko 40-50km samo u gradskoj vožnji. Dakle maleni gradski auto kao što bi trebalo da bude električni Fiat, lagano bi mogao da se vozi od ponedeljka do petka po gradu bez potrebe da se dopunjava. Ako biste imali opciju da ga dopunjavate na sopstvenom punjaču, Fiatov električni automobil bi vam štedeo mesečno 150-300€ u zavisnosti šta uzmemo kao reper za potrošnju kod ICE. Na to treba dodati i obećanu subvenciju države u iznosu od 5000€ za nabavku električnog vozila i dolazimo do neke cene od 15 do 18 hiljada eura za nov automobil. Izgleda da bi to ipak mogao biti primamljiv proizvod.
Kome treba električni Fiat?
Kome bi ovakav automobil bio odličan izbor? Nekome ko u blizini mesta stanovanja dnevno prelazi 50km ili više. U ovom trenutku takav vlasnik ICE vozila samo na gorivo mesečno daje najmanje 150€. Na to treba dodati redovno održavanje ICE vozila, neplanirane kvarove u vidu dizni, zamajca, kvačila, DPF-a, EGR-a…. i svega toga što EV nema.
Nabavkom električnog Fiata uz subvenciju dobio bi novo vozilo koje mesečno ne može da potroši 20€ struje. Dakle više od pola rate petogodišnjeg kredita samo električno vozilo bi otplaćivalo samo kroz uštedu na na gorivu.
Dok se ne pojavi prvi električni Fiat iz Srbije pogledajte detalje o već pomenutom Citroenu e-C3 sa kojim bi Srpski Fiat trebalo da deli najveći deo komponenti.